Deze week besteedt 3VOOR12 aandacht aan Nederlandse albums uit de jaren ’90 die de moeite waard zijn. Vanaf vandaag, dinsdag 28 september t/m vrijdag 30 september belichten we in ons magazine albums uit de jaren '90 met korte interviews en anekdotes van betrokken muzikanten.
Je kan beter voor je kijken en doorlopen dan terugblikken als je wilt dat een cultuur zich ontwikkelt. Maar soms is een historisch besef ook niet mis. Deze week blikt 3FM terug op de jaren ’90, met een 90s request week. Ook bij 3VOOR12 kun je luisteren naar een 90’s themakanaal. Het waren de jaren van gabber en grunge, houseparty’s, de digitale revolutie (Internet! Zelf opnemen met computers!), de opkomst van Neerlands’ eigen muziekjongerenzender (TMF, toen ook nog te bereiken per fax), de nederhop, maar vooral de verdere ontwikkeling van Nederlandse popbands en –artiesten, die nu ook serieus mee mochten doen in de jaarlijstjes.
Huiveringwekkend is een interview uit 1994 dat VPRO’s Villa 65 hield met Richey Edwards, de nog altijd vermiste gitarist van The Manic Street Preachers. Een gesprek tussen twee geesten, nog altijd te traceren op het internet. Het was een tijd dat de focus op VPRO’s Villa 65 werd ingeruild voor nieuwe formats en richtingen. Het Nederlandse ‘kwaliteits’-product was in de jaren ’90 nog terug te vinden in de jaarlijsten van het toen nog welvarende muziektijdschrift Oor, waar menig VPRO-coryfee zijn stem heeft laten klinken. Die lijst gold dikwijls als leidraad wanneer jachtlustige muziekliefhebbers hun favoriete platenzaken uitplozen. Na de eerste helft van de jaren ’90 groeide het Nederlandse muziekaanbod, en dat zag je ook terug in de eindlijsten.
Namen die toen als veelbelovend en aanstormend te boek stonden, zouden 15 jaar later niet meer dan een frons in de wenkbrauwen vormen bij liefhebber. Sommige van de toen succesvolle acts bestaan nu alleen nog bij de gratie van uitzoekbakken van het antiquariaat. Ze hadden zelfs nog te vroeg gepiekt om door het world wide web te worden vereeuwigd. Nu liggen de namen verstopt in papieren encyclopedieën en oude jaargangen van tijdschriften. Soms is een naam simpelweg getransformeerd in een andere naam. En een aantal van die namen is gewoon blijven staan, of er heeft een interessante kruisbestuiving plaatsgevonden.
Een voorbeeld. Hallo Venray scoorde onder aanvoering van Henk Koorn in 1991 met het album “The More I Laugh, The Hornier Due Gets” redelijk goed. Het gezelschap roffelt anno 2005 nog altijd voort, zij het na een aantal muzikantenwisselingen. Tegenwoordig maakt drummer Henk Jonkers deel uit van het gezelschap, die in het decennium daarvoor niet onverdienstelijk drumde bij The Fatal Flowers. Die op hun beurt in de jaren ’90 de geest gaven. Toch liet ex-Fatal Flowers-zanger/gitarist Richard Janssen van zich horen door in 1993 als Shine te debuteren met het album Boys, waaraan ook ex-Fatals gitarist René van Barneveld (later o.a. Anouk, Urban Dance Squad) mee deed. Ook werd gitarist JB Meyers aan het gezelschap toegevoegd, die nu o.a. met Acda & De Munnik werkt en daarvoor actief was in Supersub. En Henk Jonkers heeft zich weer over de jonge zZz ontfermd op hun eerste album. En Richard Janssen heeft weer wat in de melk te brokkelen gehad bij de ontwikkeling van de Vinkeveense Kopna Kopna. En zo kan je een flink netwerk uittekenen.
Vanaf 1998 verschijnen in de jaarlijsten namen die ook nu nog menig bel doen rinkelen en af en toe opduiken. Het waren de beginjaren van The Travolta’s, de Heideroosjes, Bauer, Caesar en Dyzack. We zouden hier nog uren door kunnen gaan over de Nederlandse pop- en rockmuziek in de jaren ’90, maar als je rekent dat in de jaren ’90 rond de honderd verschillende Nederlandse artiesten een of meer platen uitbrachten, zouden we een heel hitdossier moeten aanleggen. Dat laten we over aan de vele naslagwerken. Wel geven we een inzicht in de Nederlandse platenkast uit de jaren ’90. Noot: dit zijn albums die willekeurig zijn geselecteerd, niet gebaseerd op bestaande cijfers of archieven, niet gebaseerd op een heersende mening op de 3VOOR12 burelen.
Het is beter gegaan met de Nederlandse popmuziek gedurende de jaren ‘90. In 1990 stond de hoogst genoteerde Nederlandse plaat nog op 28 (The Nits met Giant Normal Dwarf) en in 1999 stond Daryl-Ann op nummer 6 met Happy Traum. In de toen populaire Moordlijst van 1999 stond Happy Traum zelfs op 2. En het nieuwe millennium sierde Krezips ‘I would stay’ de nummer 1 in VPRO’s song van het jaar, door luisteraars massaal gekozen.
Daarom deze week vanaf woensdag tot en met vrijdag hier bij 3VOOR12 aandacht voor Nederlandse platen uit de jaren '90. Van knutselpop, nederhop, gitaarpop en gabber tot glam- en britpop. Houd de updates in de gaten!
Luister tevens naar ons 90's request channel op 3VOOR12 webradio.
3VOOR12 blikt ook terug op de jaren '90
In het kader van de 90s request op 3FM: 3VOOR12 licht 10 platen uit
Geheel in de lijn van de 90s request week op 3FM, besteedt 3VOOR12 deze week aandacht aan Nederlandse bands of artiesten die in de jaren '90 een album maakten. Noot: dit zijn albums die willekeurig zijn geselecteerd, niet gebaseerd op bestaande cijfers of archieven, niet gebaseerd op een heersende mening op de 3VOOR12 burelen.