Arda Gerkens heeft minister Brinkhorst van Economische Zaken gevraagd de Nederlandse (concert)ticketbranche te laten onderzoeken. Zij vindt dat de bekende klachten over te hoge servicekosten en het niet terugbetalen daarvan bij een afgelasting nader bekeken moeten worden door kartelwaakhond NMa.
Als voornaamste klacht noemt Gerkens het niet teruggeven van de reserveringskosten bij een afgelast concert . Ook het feit dat je voor elk kaartje apart servicekosten moet afrekenen stoot Gerkens tegen de borst: “Het lijkt bijna koppelverkoop. Want wil je een kaartje kopen voor een concert, dan heb je vrijwel geen keus dan je te melden bij een loket van Ticketservice of Ticketbox. Ook als je in een keer tien kaartjes koopt, moet je tien keer servicekosten afrekenen. De servicekosten zijn dus gekoppeld aan het kaartje, niet aan de geleverde service. Je maakt mij niet wijs dat de service van het uitprinten van tien kaartjes tien keer zo duur is als het uitprinten van één kaartje.”
Maar het gaat er niet om wat je een kamerlid kunt wijsmaken. Juist daarom wil Gerkens een degelijk onderzoek, gedaan door de NMa. Het onderzoeksinstituut loopt echter over van het werk, beseft ook Gerkens: “Wij hebben ons eerder al gemeld bij de NMa, maar ze hebben het zo ongelofelijk druk.” Om nu toch een onderzoek af te dwingen, hoopt ze op minister Brinkhorst. Die kan als minister van Economische Zaken de NMa verzoeken een bepaalde zaak te bestuderen. Binnen nu en vier weken zal hij laten weten of hij dat wil doen.
Woordvoerder Joris van Dijk van TIcketbox, een van de grote ticketverkopers in Nederland, is niet onder de indruk van de beschuldigingen. "Wij hebben geen afspraken met de andere ticketverkopers, dus van kartelvorming is geen sprake. Bovendien betalen wij bij het afgelasten van een concert wel het hele bedrag inclusief servicekosten terug en verhalen die daarna op de concertorganisator."
Ticketservice Peter van Ruijven is ook niet bang voor een NMa-onderzoek. Het model waarbij de bedrijfskosten per ticket worden afgerekend is volgens hem niet meer dan een gekozen businessmodel. "Je kunt er een hele boom over opzetten, maar het is ooit zo bepaald. Meer kan ik er niet van maken. Het is zeker mogelijk om het op een andere manier te organiseren, maar daar wordt het niet beter of goedkoper door."
Ook Ticketservice heeft er geen problemen mee als de reserveringskosten worden terugbetaald: "Dat is een zaak van de opdrachtgever. Wil een concertorganisator de reserveringskosten teruggeven aan de koper, dan mag dat van ons. Maar dat komt dan voor rekening van de organisator, want wij hebben onze dienst geleverd."
Bij Nederlands grootste concertorganisator, Mojo, kon dinsdagochtend niemand een reactie geven op het SP-verzoek.
Folkert Blaauw van boekingskantoor The Alternative ziet wel wat in het onderzoek: “Vooral bij de lagere ticketprijzen vind ik de servicekosten wel fors. 2,50 of meer op kaartjes van 10 tot 15 euro is substantieel. Wij hebben daar als boekingskantoor niet heel veel last van, het zijn de podia die de kaarten verkopen. Maar ik heb zeker geen probleem met een goed onderzoek."
SP: NMa moet ticketbranche onder de loep nemen
Ticketbureaus maken zich geen zorgen
Regelmatig lees en hoor je wel knorrende berichten over de hoge reserveringskosten die bij de verkoop van concertickets geteld worden. Ook 3VOOR12 schreef er meerdere keren over. SP Tweede-Kamerlid Arda Gerkens vindt dat het niet bij knorrende mensen moet blijven. Zij wil dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) een onderzoek instelt naar de ticketbranche.