Maurits Falkenreck van Beep! windt er geen doekjes om: de markt van mobile ticketing is booming en Beep! wil hét internationale platform voor toegangsbewijzen via de mobiele telefoon worden. Woensdag 26 oktober jl. meldde diverse media al dat KPN 51 procent van de aandelen in het bedrijf heeft gekocht. De resterende 49 procent blijft in handen van dienstverlener Imtech, die de technische infrastructuur voor haar rekening neemt.
“De toekomst van ticketverspreiding is natuurlijk elektronisch,” legt woordvoerder Jan Willem Luyken van concertorganisator Mojo uit. “Wij werken nu al met scanners, maar de diverse systemen staan nu nog in de kinderschoenen. E-tickets zullen als eerst worden geëxploiteerd. Dat houdt in dat je gewoon thuis via je e-mail een ticket met een barcode ontvangt en uitprint. Ik ken de werkwijze van Beep! wel, maar ik heb de indruk dat dat vooral voor sportevenementen en bioscooptickets handig is. Als Beep! de tickets zou moeten regelen voor een hele Arena, ben ik benieuwd hoe dat gaat. Maar absoluut beseffen we dat we met de tijd zullen moeten meegaan. Ik verwacht dan ook dat ticketservice binnen niet al te lange tijd nieuwe systemen aanboort.”
Falkenreck van Beep! meent dat “binnen enkele maanden,” ook toegangsbewijzen voor concerten via mobile ticketing worden verschaft. Falkenreck: “Tot nu toe hebben we met succes onze diensten geleverd voor dance evenementen als Innercity en Beachbop, en binnenkort gaan we in België voor een evenement met 20.000 bezoekers werken. Nu hebben we ook de concertbranche aangeboord. We zijn verder dan een beginfase, de handtekeningen moeten gezet worden. Maar zolang die nog niet gezet zijn, kan ik geen namen van partijen noemen.”
In 2003 experimenteerde popcentrum 013 in Tilburg al met tickets via de mobiel. Dat gebeurde in samenwerking met het Arnhemse bedrijf LogicaCMG, dat ook nu nog via haar site aan mobile ticketing doet, maar dat bedrijf richt zo voornamelijk op dagtochtjes naar de Efteling en treintickets naar Keulen. 3VOOR12 berichtte destijds ook al over het experiment in 013. “Het was een pilot,” legt 013-woordvoerder Marlies Timmermans uit. “Als we het over nieuwe methoden hebben, ligt mijn voorkeur bij e-ticketing: thuis je eigen concertkaartje uitprinten met een barcode. Ook kan ik me voorstellen dat er een doelgroep is die 013 bezoekt en gewoon behoefte heeft aan dat papieren ticket. Dus de distributiepunten, zoals de postkantoren, vind ik nog net zo belangrijk.”
“Beep! gaat prat op een systeem dat zich onderscheidt door ‘offline valideren’. Dat wil zeggen dat er geen internetverbinding nodig is op het evenement als je met je mobieltje met je toegangsbewijs komt opdagen. Wij kunnen met een aggregator in een open veld staan, meer hebben we niet nodig. Andere systemen zijn afhankelijk van een netwerk, Beep! niet.” Je krijgt, als je een ticket hebt besteld bij Beep!, een zogenaamde ‘matrixcode’ op je scherm. Dat systeem bestaat al langer en is geen uitvinding van Beep! of Imtech, maar de wijze van controle en de toepassing ervan is dus wel uniek. “Het enige wat we nodig hebben is stroom. We raadplegen geen centrale database via een internetverbinding.”
Goed, volgens Beep! is de toekomst zonneklaar en nu KPN ook een groot aandeel in het bedrijf heeft, lijkt niets het bedrijf meer in de weg te staan. Stephen Hufton, persvoorlichter van KPN, noemt het een logische keuze dat het een overgroot aandeel krijgt in een bedrijf als Beep!. “De toekomst van je mobiel is een combinatie van je sleutelbos, je portemonnee en telefoon. Beep! richt zich op de markt van jeugdig publiek met een druk sociaal bestaan. KPN heeft daar natuurlijk alle belang bij.”
Grootse concerten binnenkort met een mobieltje te regelen. Maar wat kost dat nou? “Ongeveer 2,50, ” meent Falkenreck van Beep!. De betaling gaat niet via je mobieltje – tenzij je ermee op internet kan. Betaling geschiedt via creditcard, Ideal, PayPal of andere methoden, zoals Wallie. De kosten van het betaalmiddel worden doorberekend aan de consument. In de regel komt er nog circa 50 eurocent per ticket bij als je bijvoorbeeld met creditcard betaalt maar met Wallie is dat dus een paar euro. Maar, voor de liefhebber biedt Beep! meer: “Ook is het mogelijk om consumenten pro-actief te voorzien van kortingscoupons binnen nieuwe en bestaande loyalty programma's.” Ga er maar aan staan.