Jaarlijks kloppen heel wat auteursrechtenorganisaties bij Horecaondernemers aan de deur. Voor het gebruik van muziek of het hebben van een televisie moeten rechten worden afgedragen. Jeu Claes is directeur van Koninklijke Horeca Nederland: “Die vergoedingen zijn niet echt hoog, maar het telt onderhand flink op. Onze ondernemers klagen dat er èn beeldrecht èn reprorecht èn Buma èn Sena betaald moeten worden. En het lijken steeds meer organisaties te worden die zich met auteursrecht bezig houden. Wij willen dat nu een halt toeroepen.“
Het antwoord van de overkoepelende horeca-organisatie komt in de vorm van de website Hospitality Music. De site, die vanaf november moet gaan draaien wil, beginnen 5000 rechtenvrije nummers, onderverdeeld in 118 genres, aan te bieden. Claes: “We hebben de muziek door een productiebedrijf laten maken en alle rechten zijn in één keer afgekocht. Als je als ondernemer alleen muziek van onze site zou draaien, hoef je niet meer aan auteursrechtenorganisaties af te dragen.”
Noortje de Bakker, persvoorlichter van Buma, denkt dat een verzameling van 5000 liedjes wat weinig is: “Er zijn veel misvattingen over rechtenvrije muziek: eigenlijk bestaat het niet. Voor muziek waarvan de langstlevende componist al 70 jaar dood is hoeft niet aan Buma worden afgedragen. Maar dan moet er evengoed aan Sena –de organisatie die de rechten van de uitvoerenden en producers beheert- worden betaald.” En dan is er nog moderne muziek die rechtenvrij kan zijn. “Daarvoor zijn de rechten van de componist in één keer evengoed afgekocht bij Buma. Ook dan moeten de rechten van de uitvoerenden nog eens met de Sena worden geregeld.”
Overigens is het de taak van de ondernemer om een licentie bij Buma aan te vragen, als deze van plan is muziek uit het Buma-repertoire te draaien. Zou die ondernemer gebruik gaan maken van alternatieven als Hospitality Music moet hij zich afmelden bij Buma. De auteursrechtenorganisatie heeft een buitendienst van tien controleurs die toezicht houdt op muziek in openbare ruimtes.
Ook Sena heeft een dergelijke buitendienst. Manager Openbaar Gebruik Chris Marée: “De actie van KHN brengt onnodige kosten voor ons met zich mee. Het verstoort onnodig de markt en is een vreemd initiatief. Ook wij hadden juist een collectieve regeling met de horeca getroffen, waarbij we lastenverlichting hebben nagestreefd. We hebben juist altijd een prima relatie gehad.”
Claes verwacht niet een massale leegloop van horecaondernemers bij auteursrechtenorganisaties. Het eerste jaar verwacht Claes dat het er duizend zullen zijn: “Op termijn denk ik dat het er vijf- à zesduizend zullen zijn. Indien muziek een wezenlijk onderdeel van je bedrijf vormt, kun je niets met de composities die wij aanbieden. Cafés die louter hits draaien begrijpen ook wel de aanslagen die zij van auteursrechtenorganisaties voorgeschoteld krijgen. Het zijn de hotels met achtergrondmuziek in de lounge en de lift die niets snappen van de vette rekeningen.”
Horecaorganisatie verwacht geen leegloop door gratis kroegmuziek
Jeu Claes (KHN): “Vergoedingen voor auteurs zijn niet hoog maar tellen wel op”
Je wilt een kroeg, restaurant of hotel beginnen, maar hikt aan tegen de vergoedingen die je moet afdragen aan auteursrechtenorganisaties. Er is tegenwoordig een twintigtal van dit soort organisaties en dus kan het behoorlijk in de papieren lopen. Maar er is hoop: Koninklijke Horeca Nederland begint een nieuw initiatief onder de naam Hospitality Music. Buma/Stemra is verbaasd, zeker nu er net een nieuwe collectieve regeling is getroffen.