Buma/Stemra en BVD voeren nummerherkenning in op grote feesten

Eindelijk manier gevonden om muziekrechten deejaysets te reguleren

Op het ADE wordt het eerste wapenfeit van de Belangen Vereniging Dance gepresenteerd. In samenwerking met Buma/Stemra gaan zij zorgen voor de invoering van DJMonitor Pro Rack op grote dance-evenementen. Het systeem kan door middel van zogenaamde ‘fingerprinting’ nummers herkennen in deejaysets en de componisten ervan royalties uitkeren waar ze recht op hebben.

Eindelijk manier gevonden om muziekrechten deejaysets te reguleren

Buma/Stemra en de Belangen Vereniging Dance (BVD) presenteerden op ADE hun nieuwe samenwerkingsverband. Zij gaan ervoor zorgen dat met behulp van nieuwe technologie nummers in deejaysets op grote evenementen worden geregistreerd, om zo royalties te kunnen betalen aan componisten van dancemuziek. DJMonitor bedacht een systeem dat registratie van dancemuziek mogelijk maakt. DJMonitor plaatst voortaan op ieder feest met boven de 100.000 euro omzet een harde schijf die is aangesloten op een netwerk. Deze zogenaamde Fingerprintschijf kan via het netwerk Sounddetect precies de platen herkennen die worden gedraaid. Deze methode wordt al langer gebruikt om de muzikale inhoud van radio- en TV-zenders te checken, maar nu is het systeem aangepast om ook in gemixte vorm de verschillende platen te kunnen onderscheiden. Edwin Suer van de BVD is erg tevreden over het resultaat van de onderhandelingen met Buma/Stemra. “De afgesproken overeenkomst is de komende zes jaar van kracht”, zegt hij, “en ik denk dat veel producers er van zullen profiteren.” Zij worden namelijk uitbetaald voor iedere keer dat hun plaat is gedraaid op een groot evenement. Om zo veel mogelijk mensen mee te kunnen laten profiteren van de regeling, wordt er een speciale website opgericht, waar producers hun tracks op kunnen aanmelden. Veel producers binnen de dance-scene zijn vooralsnog sceptisch over de nieuwe regeling. Jeroen Krom, beter bekend als DJ Jerome, staat ingeschreven bij de Buma/Stemra. Daar heeft hij eigenlijk spijt van. Krom heeft al heel wat platen uitgebracht op buitenlandse labels als Pure Plastic, Immigrant en Music Man. Hij heeft wel eens geld gezien van de Buma, maar dat bedrag weegt niet af tegen de tien procent administratiekosten die hij bij iedere plaat moet afdragen aan de Buma/Stemra. Hij denkt niet dat het invoeren van DJMonitor Pro Rack ineens het verschil gaat maken. Beginnend producer Anton Pieete staat niet eens ingeschreven bij de Buma/Stemra, ook al heeft hij twee platen uit. Ook hij is sceptisch over het DJMonitor gebeuren. “Volgens mij is de Buma/Stemra alleen lucratief voor veelbelovende producers als Ferry Corsten en Tiesto”, zegt hij. Hoe dan ook, de regeling is revolutionair en ongeëvenaard in zijn soort. Nederland neemt het voortouw in een ontwikkeling op dancegebied. Edwin Suer hoopt dat meer landen zich zullen verdiepen in de mogelijkheden van DJMonitor Pro Rack. Dan kunnen de Nederlandse producers die in het buitenland veel worden gedraaid, daar ook eindelijk eens geld voor terugzien.