Ticketservice voorlopig nog niet ‘lastiggevallen’ door NMa

directeur van Ticketservice: “Ik heb nog geen mensen van de NMa over de vloer gehad"

De Nederlandse Mededingingsautoriteit begon al in februari 2004 met haar ‘sectorbrede onderzoek popmuziek’. Echter, gisteren berichtte de Volkskrant per dat NMa onderzoek doet naar aanleiding van de recente Kamervragen van SP-kamerlid Arda Gerkens over het niet teruggeven van de reserveringskosten bij een afgelast concert.

directeur van Ticketservice: “Ik heb nog geen mensen van de NMa over de vloer gehad"

"Het lijkt bijna koppelverkoop. Want wil je een kaartje kopen voor een concert, dan heb je vrijwel geen keus dan je te melden bij een loket van Ticketservice of Ticketbox. Ook als je in een keer tien kaartjes koopt, moet je tien keer servicekosten afrekenen. De servicekosten zijn dus gekoppeld aan het kaartje, niet aan de geleverde service. Je maakt mij niet wijs dat de service van het uitprinten van tien kaartjes tien keer zo duur is als het uitprinten van één kaartje," aldus SP-kamerlid Arda Gerkens in 3VOOR12 op 17 oktober. Gerkens dringt aan tot een onderzoek door de NMa. De NMa, (Nederlandse Mededingingsautoriteit) is ooit in het leven geroepen om eerlijke concurrentie in Nederland te controleren, in alle sectoren. Misbruik van een economische machtspositie en ‘onjuiste’ fusies en overnames worden dankzij de NMa zoveel mogelijk onderzocht. Arda Gerkens in 3VOOR12 op 17 oktober: "Wij hebben ons eerder al gemeld bij de NMa, maar ze hebben het zo ongelofelijk druk." Zij doelde hiermee op een specifiek onderzoek naar de zogenaamde ‘transactiekosten’ bij verkoop van tickets voor popconcerten. De NMa is echter niet naar aanleiding van Gerkens’ Kamervragen een onderzoek begonnen, zoals de Volkskrant gisteren meldde. De NMa startte al in februari 2004 met haar ‘sectorbrede onderzoek’ in de popwereld. Harriet Garvelink van de NMa: “Het bericht zoals het op 10 november 2005 in de Volkskrant stond is feitelijk onjuist.” Peter van Ruyven, directeur van Ticketservice: “Ik heb nog geen mensen van de NMa over de vloer gehad. Er is in dat opzicht dus nog niet veel ‘onderzoek’ geweest.” En hij wil het nog wel een keer uitleggen: “Voor de duidelijkheid: de servicekosten dekken de distributie, de kosten voor de verkooppunten, de hardware van de computers, bedrukken van tickets, software ontwikkeling, alles. Je kan besluiten om dat soort kosten bij de losse ticketprijs te betrekken, maar wij hebben het juist apart gehouden om transparant te zijn; de rest van het kaartje is niet ons terrein. Heel helder.” Dat de bezoekers van Ahoy’ en de HMH alleen al jaarlijks tussen de 10 en 14 miljoen neertellen voor deze ‘servicekosten’ (als resultaat uit een berekening van 3VOOR12 gebaseerd op het aantal bezoekers bij een evenement van 20 keer in de maand die gemiddeld 3,75 Euro betalen), wil Van Ruyven niet toelichten. Hoeveel vergoeding hij betaalt aan ticketverkopers als GWK, Het Postkantoor en de Free Record Shop, kan van Ruyven niet melden “In verband met de concurrentie.” Menno Pot, popjournalist bij de Volkskrant die het artikel heeft geschreven, over het feit dat het NMa onderzoek naar aanleiding van Gerkens’ Kamervragen in werking zou zijn gesteld: “Dat 'naar aanleiding van' is onhandig geformuleerd in mijn stuk,” aldus Pot. "Maar op die woorden na klopt mijn artikel wel degelijk." Harriet Gravelink van de NMa: “Wij zijn al geruime tijd bezig met een diepgravend onderzoek. Hoe dit onderzoek er precies uitziet, kan ik niet vertellen zolang het onderzoek nog loopt. Maar de recente Kamervragen zijn nog niet eens beantwoord, dus dat wij naar aanleiding daarvan een onderzoek zouden zijn gestart, is onjuist.”