Collabs 3000 onvermijdelijk monsterverbond

Back-to-back interview met technogoden Chris Liebing en Speedy J



Het lijkt bijna een WK-wedstrijd: Duitsland tegen Nederland. Alleen is dit geen spelletje, maar een serieuze samenwerking. Twee van de grootste bulldozers uit de technowereld hebben de krachten gebundeld. De Nederlandse producer Jochem Paap a.k.a. Speedy J en de Duitse producer en dj Chris Liebing zijn samen Collabs 3000 en halen op het debuutalbum ‘Metalism’ het beste uit elkaar.

Back-to-back interview met technogoden Chris Liebing en Speedy J

Speedy J en Chris Liebing maken hun podiumdebuut als Collabs 3000 op het Detroit Movement Festival in 2004 en het eerste optreden in Nederland is op 5 Days Off, dit jaar. De samenwerking is nog niet eens zo heel oud, maar de twee goedlachse producers lijken elkaar al door en door te kennen. In een hotel op Schiphol, waar het interview gehouden wordt, maken ze elkaars zinnen af en vullen ze elkaar voortdurend aan. De ochtend na het optreden in Amsterdam moeten ze al vroeg het vliegtuig naar Barcelona hebben, voor het volgende optreden. Daarom slapen ze maar op Schiphol. Bij optredens ontmoeten Jochem en Chris elkaar vaak, omdat ze vaak na elkaar geboekt worden. Niet verwonderlijk, als je ziet dat ze in hun solocarrières allebei voor het betere beukwerk gaan. Maar wie bij Collabs 3000 een kopie van de afzonderlijke loopbanen van de heren verwacht, komt ernstig bedrogen uit, hoewel er natuurlijk wel raakvlakken zijn. Zwaar, intens, brutaal en meedogenloos, zo is ook Collabs 3000 te omschrijven, maar de techno gaat wel een stuk dieper, is experimenteler en genuanceerde en meer gebalanceerd dan het solowerk. Met laptops, samplers, mixers, controlers en de nieuwste software hebben de twee een intens album, vol rauwe, compromisloze en beukende beats, indringende strings en bijtende loops gemaakt. Een set-up waarmee ze met een vier uur durende show ook de wereld over trekken. Samenwerking Jochem heeft op het label Novamute zijn eigen Collabs serie, waarmee hij vrienden uitnodigt om te komen jammen om het resultaat vervolgens uit te brengen. Hij en Chris besluiten samen te gaan werken, als blijkt dat ze het op het podium goed kunnen vinden. “We wisten dat we op het podium goed samen konden werken, omdat we veel gigs samen deden,” vertelt Chris en hij roert nog maar eens in zijn cappuccino. “We maakten steeds langere overgangen tussen onze sets. Als ik na Jochem draaide, dan mixte ik mijn platen in zijn live set in bijvoorbeeld. Ik heb de laatste jaren veel meer live dingen in mijn dj-sets gedaan en Jochem meer dj dingen in zijn live sets. We hebben elkaar ergens halverwege ontmoet. We wisten ook al snel dat het in de studio werkte, maar voor ons allebei viel er nog een hoop te ontdekken.” Collabs 3000 is het typische voorbeeld van op de juiste tijd op de juiste plaats zijn. Het was even puzzelen, maar al snel weten de twee kopstukken hun schema’s zo op elkaar af te stemmen, dat ze genoeg tijd hebben om in de studio door te brengen. Jochem: “We hebben een paar sessies gedaan en hadden toen zoveel materiaal dat we zoiets hadden van, we moeten na de eerste single nog maar een tweede maken en misschien wel een heel album. Verder hadden we eigenlijk geen plan. Het gebeurde allemaal op het goede moment in onze carrières en we zien wel waar het heen gaat.” Beide artiesten hebben al de nodige ervaring met collaboraties, maar toch is het iedere keer weer wennen. Samenwerken met iemand vergt namelijk een andere manier van denken van je van jezelf of zelfs van iemand anders gewend bent, maar dat zorgt er wel voor dat het resultaat van de samenwerking fris is. Jochem: “Alleen zou je gewoon werken volgens je routine, maar met twee man word je gedwongen om een andere richting in te slaan. Dat wil niet zeggen dat je compromissen moet sluiten, maar je moet samen zoeken naar een nieuwe weg.” Chris vult aan: “Je moet anders gaan denken en dat is een creatief proces. We verrassen elkaar nog iedere keer en alleen zouden we nooit op dergelijke muziek gekomen zijn. Toen Jochem me hiervoor vroeg zei ik gelijk ja en het was een fantastisch nieuw gevoel, omdat hij zo enorm geavanceerd is in zijn werk. Ik kon erg veel van hem leren. Je kunt ook op elkaar vertrouwen en als het fout gaat kun je altijd nog de ander de schuld geven, haha. We hebben allebei al bewezen dat we ons mannetje staan op het podium, maar nu kom je ineens in situaties terecht waar je geen controle over hebt.” Apparatuur Jochem en Chris zijn samen twee technologische nerds en gebruiken voor hun project de meest geavanceerde apparatuur. Liever gebruiken ze iets dat ze nog niet kennen en waarvan ze nog bijna op het podium moeten uitzoeken hoe het werkt, dan dat ze al rustend op hun lauweren kiezen voor een standaard opstelling. “Wij willen gewoon voorop lopen met de nieuwste snufjes. Soms werken we zelfs met alfa versies van software, omdat we niet kunnen wachten tot de beta versie uitkomt. Maar dat daagt je uit,” legt Chris uit. Volgens Jochem geeft juist die complexe technologie hen een enorme vrijheid. “We keren alles binnenste buiten en we kunnen doen wat we willen. Wat wij doen is deconstrueren en reconstrueren. De interessantste dingen gebeuren als je niet weet wat je aan het doen bent en wij hebben geen flauw idee waar we mee bezig zijn. Dat is riskant, maar het is een opwindende gedachte. Er zijn geen regels en we weten nooit hoe het volgende optreden zal zijn.” Het is net een band, alhoewel ze zich niet zo voordoen. Chris en Jochem spelen live eigen materiaal en mixen dat met muziek van anderen. Je zou het een combinatie van een live- en een dj-set kunnen noemen. Het enige wat wel afgesproken is, is dat de live show van Collabs 3000 minimaal vier uur moet duren. Als bezoeker word je dan ook volledig ondergedompeld in een industrieel bad van techno en soundscapes. Chris: “Dat doen we omdat onze muziek constant verandert als we spelen. Onze muziek is veel dieper en heeft meer atmosfeer dan gewoon beats en loops. We moeten er naar iets toewerken en we bouwen een avond echt op. We zouden het nooit in een uur kunnen doen. Het publiek moet ook geduld hebben, vooral aan het begin van de set.” En dat kan nog wel eens wennen zijn voor de fans van beide producers, want die zijn gewend aan anderhalf uur lang snoeiharde techno, waarna het feest alweer voorbij is. Nu krijgen ze precies het tegenovergestelde. Afspraken zijn er niet. Jochem: “Soms is het ook onduidelijk wie wat doet. Dan horen we iets volledig uit de maat lopen en dan kijken we elkaar aan van, het maakt niet uit wiens schuld dit is, maar we moeten het snel weer in het goede ritme krijgen.” Voor beiden is Collabs 3000 in ieder geval even een ontsnapping uit de dagelijkse beslommeringen en vooral Jochem verveelt zich al snel dood als hij te lang achter elkaar hetzelfde doet. Jochem: “Daarom wil ik ook voortdurend nieuwe dingen doen. Dat is misschien niet zo heel verstandig, qua carrièreplanning, maar het houdt het wel interessant voor mij. Anders verlies ik mijn interesse. Dat zal bij dit project ook wel gebeuren, alleen niet nu.”