Dancescene betreurt opoffering categorie dance in Grote Prijs

GPN-producent Guno Oosterling: “Dance komt volgend jaar in volle glorie terug”

Talentencompetitie De Grote Prijs van Nederland verandert drastisch van opzet. De matig bezochte categorie dance moet dit jaar sneuvelen, omdat de organisatie al veel hooi op de vork te neemt met andere veranderingen. Ondermeer danceboeker Daan Spoek van Mojo betreurt dit: “Er zijn al te weinig live acts in het dance-circuit en dit was juist een goede stimulans”.

GPN-producent Guno Oosterling: “Dance komt volgend jaar in volle glorie terug”

Afgelopen jaar won Drillem in een matig bezochte Paradiso De Grote Prijs van Nederland in de categorie dance. Dit jaar is die categorie gesneuveld omwille van een grote schoonmaak actie van De Grote Prijs. Zelfs Grote Prijs-producent Guno Oosterling betreurt het tijdelijk afschaffen van de categorie: “Het is jammer, maar het zou nog meer jammer zijn als de Grote Prijs helemaal niet veranderd was. Ons evenement moest op diverse fronten veranderd worden, maar volgend jaar zal het onderdeel dance in volle glorie terugkomen.” De verbeteringen, die Oosterling voor komend jaar in gedachten heeft moeten er voor zorgen, dat het publiek 'minder naar het podium kijkt en meer danst.' Behalve het in de arm nemen van een biersponsor – die zich wèl op de dancemarkt stort - is het opvallend dat de opzet van De Grote Prijs op veel meer punten wijzigt. Zoals eerder bericht is de talentenjacht minder afhankelijk van popkoepels en regionale prijzen. Acts moeten zich voortaan ‘in de kijker’spelen bij scouts, die de bands op meerdere momenten beoordelen. Een nieuw onderdeel is de soundclash in de halve finale, waarbij twee bands op podia tegenover elkaar strijden, waarbij het publiek met applaus beslist. Oosterling: “Het gaat er nu meer om welke band het potentieel heeft om te slagen. Dat een zanger zijn set goed kan afdraaien begrijpen we, maar via de soundclash kunnen we beter vaststellen of hij ook een artiest is.” “Er zijn al te weinig live acts in het dance-circuit en dit was juist een goede stimulans een demo te maken”, stelt dance-boeker Daan Spoek van Mojo, die afgelopen jaar in de jury zat voor de Grote Prijs in de categorie. “Winnaars van voorgaande jaren Nobody Beats The Drum en Drillem doen het juist heel goed, al werden de voorrondes niet perfect bezocht en moet er meer spanning in de competitie.” Ook winnaar van vorig jaar Drillem betreurt het ontbreken van de categorie dance dit jaar. Frontvrouw Arjo Klingens: “Ik vind het eigenlijk wel jammer, maar ik snap het wel, want de Grote Prijs wist niet goed hoe ze het moesten vormgeven.” De suggestie van de organisatie, dat live dance-acts dit jaar mee mogen doen in de categorie pop/rock verwart Klingens: “We twijfelden al om ons aan te melden, maar misschien had ik het dan niet gedaan. Ik weet niet of we daar tussen zouden passen.” Opvallend is dat de Amsterdamse popkoepel Stichting GRAP onafhankelijk van de Grote Prijs beslissing juist de categorie dance deze week meer stimuleert. Huiskamerproducers worden opgeroepen hun demo in sturen naar de nieuwe Vinylized competitie. GRAP-projectmanager Misha Lagerstedt wijst erop dat de GRAP in hun liveband competitie De Amsterdamse Popprijs met regelmaat live dancebands in de finale heeft staan - ditmaal de raïband Wahid Thaziri. Lagerstedt heeft de suggestie: “Je bij liveband competities weg van dat eeuwige pop/rock-label. Alle livebands moeten gewoon meedoen, ongeacht hun muziekstijl.”