Begin deze week lieten niet met naam genoemde platenbonzen zich tegenover de Britse krant Financial Times uit over prijzen van betaalde downloads. Nu marktleider iTunes eind januari reeds 250 miljoen liedjes had verkocht, zou de markt voor betaalde downloads volwassen aan het worden zijn. De op het vasteland gehanteerde prijs van 99 eurocent per nummer zou slechts een introductieprijs zijn geweest, om het publiek weg te lokken van het illegaal downloaden.
“Het is nog geen volwassen markt”, vindt Menno Wiegeraad, service manager Nederland van OD2, het bedrijf dat de downloadwinkels van Tiscali, Planet, MTV, Chello en Download.nl van tracks voorziet. Wiegeraad schat dat er in Nederland op het moment wekelijks 150.000 legale tracks worden verkocht. Van sommige tracks zoals Girl van Anouk, die nu nummer 1 staat in de downloadlijsten, zijn al meer dan tienduizend downloads verkocht. “We geloven in de prijs van 99 eurocent, maar de consumentenprijzen zullen vast omhoog gaan, want de marges van de downloadwinkels zijn nu heel erg laag. Ik denk dat de prijs van het repertoire van de majors meer zal stijgen dan dat van de independents, want de majors konden aan het begin de meeste eisen stellen.”
Apple heeft de prijzen voor downloads op 99 eurocent gezet, omdat het computerbedrijf zijn winst haalt met het verkopen van spelers. Wie de internationale prijzen van iTunes vergelijkt, komt er achter dat de 99 eurocent per track hier, 75 eurocent (99 dollarcent) in de Verenigde Staten is. In Canada is het zelfs 99 Canadese dollarcent, wat overeenkomt met 0,61 euro. Bij deze prijzen zitten echter nog geen lokale belastingen inbegrepen. Toch zal het je niet lukken van deze lage prijs te profiteren, omdat zowel de computer als de creditcard in die landen geregistreerd moeten staan. In Engeland daarentegen kosten legale tracks 0,79 pond (1,14 euro). De Europese Commissie is al aan het uitzoeken of de Britten niet afgezet worden.
“Bij een prijs van 99 eurocent maak je verlies”, weet Marcus Muler, marketing manager bij multimediabedrijf Yeahromino, in 2003 de eerste Nederlandse downloadwinkel. Sindsdien is het bedrijf zich op meer markten gaan richten, waaronder ook hardware. Yeahronimo hoopt in te kunnen spelen op de toekomstige behoefte naast geluid ook beeld te downloaden, zoals films on demand. De goedkoopste hitdownloads kosten bij Yeahronimo 1,20 euro. “Wie voor 99 eurocent aanbiedt, gaat het slechts om het marktaandeel.”
Krimo Maadi, projectleider bij de downloadafdeling van de Free Record Shop, verwacht echter dat de prijs van downloads omlaag zullen gaan. “Net zoals met dvd’s denk ik dat ze eerder gaan zakken dan omhoog gaan, maar dan moeten de platenmaatschappijen wel meegaan.” In de eerste maand verkocht de Free Record Shop naar eigen zeggen 45.000 downloads. Op de vraag of de Free Record Shop kortingen ontvangt op de downloadprijzen wil Maadi niet ingaan. “In de fysieke wereld is de korting standaard. Bij downloads zijn de platenmaatschappijen zijn nog met een inhaalrace bezig.”
Prijzen legale downloads onder druk
Marcus Muler (Yeahronimo): “Bij een prijs van 99 eurocent maak je verlies”
Nu de downloadservice van iTunes een succes is, ruiken grote platenmaatschappijen hun kans meer geld te slaan uit de downloadmarkt. De majors zien de prijzen voor legale downloads het liefst stijgen boven de door iTunes gestelde prijs van 99 eurocent. Menno Wiegeraad van downloadonderneming OD2: “De prijzen zullen vast omhoog gaan, want de marges van de downloadwinkels zijn nu heel erg laag.”