Nieuwe directeur van clipzender The Box: “Nederland is een pilotland voor MTV”

Vanaf 11 april ruimte voor vrouwvriendelijke programmering

Een jaar heeft de nieuwe Box-directeur Dorine Baas zeker nodig om aan te tonen dat het nieuwe format echt werkt. Vanaf 11 april maakt de clipzender tussen vijf en acht uur ’s avonds plaats voor een programmaconcept dat zich richt op jonge vrouwen tussen de 16 en 24 jaar. “Maar The Box blijft The Box, met 21 uur muziek, inclusief de keuzemogelijkheden voor de kijker.”

Vanaf 11 april ruimte voor vrouwvriendelijke programmering

“Mensen hebben altijd een beeld van MTV als het strenge strak georganiseerde bedrijf, maar dat is niet zo.” Aan het woord is Dorine Baas, nieuwe directeur bij The Box, een van de drie muziekzenders die MTV in Nederland bezit. Vanaf 11 april start haar zender met een nieuwe programmering. Elke dag zal het clipkanaal tussen vijf en acht uur ’s avonds in het teken staan van Alex. Dat is het etiket dat Baas zelf bedacht voor een programmaconcept dat zich richt op vrouwen tussen de 16 en 24. Met de dramaserie Alex FM over een radiozender, het urban lifestyle-programma Mocca en het chartprogramma Alex FM411 hoopt ze het huidige marktaandeel van 1 à 2 procent op te krikken. De herprofilering is onderdeel van een grote herindeling van de drie MTV zenders in Nederland waar 3VOOR12 in december 2004 al over schreef. Ook in Duitsland heeft een afstemming van de verschillende zenders in handen van het MTV-concern plaatsgevonden. Toch is volgens Baas de angst dat The Box wordt opgeslokt door het grote MTV dat alles helemaal anders wil onterecht: “Wat wij nu doen met The Box is hier bedacht en wordt hier ook gelanceerd. We zijn voor MTV International eigenlijk een pilotland. Slaat het hier aan, dan heb je grote kans dat het ook in de rest van de wereld lukt. Ze laten ons daarom enorm vrij. Bovendien gaat het om een paar uurtjes per dag die nu slecht bekeken werden. De overige 21 uur blijft The Box gewoon zoals het altijd was.” Dat neemt niet weg dat het concept wel moet werken. “We krijgen geen riante subsidiebedragen binnen. Wij moeten geld verdienen om het cirkeltje rond te krijgen. Zetten we iets op zender dat scoort, dan brengt dat geld binnen waar wij weer programma’s van kunnen maken. Op basis van kijkcijfers zal uiteindelijk besloten worden of het blijft bestaan.” Een keiharde deadline zegt Baas niet te hebben, maar ze gunt zichzelf minimaal een jaar om het succes van de formule aan te tonen. “Gaat het niet omhoog, dan zou je weer terug kunnen naar het oude systeem, een zeer succesvolle formule waar ook goed geld mee werd verdiend.” Luister naar het complete interview met Dorine Baas.