Concurrentie tussen poppodia gaat opzij voor promotie op Metropolis Concurrentie tussen poppodia gaat opzij voor promotie op Metropolis

Programmeur Post: “Metropolis stilt de honger naar onbekende bands”

Concurrentie tussen poppodia gaat opzij voor promotie op Metropolis

Programmeur Post: “Metropolis stilt de honger naar onbekende bands”

Poppodia programmeren op het Rotterdamse Metropolis Festival wederom samen een tweetal kleine tenten. Aan de ene kant is daar de tent van Rotown/Paradiso/Ekko, aan de andere kant die van Vera/Waterfront/Patronaat. Van concurrentie tussen de tenten is geen sprake volgens Niels Post, coördinator van de Vera/Waterfront/Patronaat-tent: “Je moet open kaart spelen.”

Programmeur Post: “Metropolis stilt de honger naar onbekende bands”

Bij het hervatten van het Rotterdamse Metropolis Festival na een hiaat van een jaar was één van terugkerende ideeën, dat een aantal Metropolis tenten door de clubs worden geprogrammeerd. De tent wordt door Metropolis bekostigd, de programmering betalen de clubs om naamsbekendheid te maken voor zichzelf. Dit jaar zijn er twee tenten, de ene van Rotown, Paradiso en Ekko. Vera en Waterfront krijgen voor de andere tent dit jaar versterking van het Haarlemse Patronaat, dat natuurlijk graag bekend wil maken dat het nieuwe pand klaar is . “We gaan er van uit dat de reclame werkt, gezien het feit dat sommige podia al voor het derde jaar geld insteken”, meent Niels Post, coördinator van de Vera/Waterfront/Patronaat-tent. Volgens Post was er geen sprake van concurrentie tussen de verschillende podia: “Als je tegen elkaar op gaat bieden, is de enige die daar profijt van heeft de boeker. Dus moet je open kaart spelen. Het werkt ook wel eens de andere kant op, men tipt dan ‘deze is wat voor jullie’.” En wanneer iedereen enthousiast over een band is, die eigenlijk te duur is voor de tenten, wordt de band al snel van alle kanten voor het hoofdpodium getipt, zoals dit jaar met Hayseed Dixie. Toch zitten de tenten elkaar niet zo in de weg. De slogan van Metropolis is the best you’ve never heard of’. Dat valt uit te leggen als ‘de hits van morgen’, maar Post kiest voor de Vera/Waterfront/Patronaat-tent toch een tikkeltje uitdagender dan de buurtent. Post: “Metropolis is aan de ene kant voor mensen die met de kinderwagen het park in gaan, maar het blijft toch ook het festival voor het kritische poppubliek. De behoefte naar onbekende bands kan gestild worden. Bands die nu goed zijn, maar waar je over drie jaar misschien nóg niets van gehoord hebt.” Een bijzonder voorbeeld vindt Post het optreden van de Japanse noiseband Mono van vorig jaar:”Er was nog geen tien man, die hun album thuis van voor naar achter had gehoord, maar de tent liep wel vol…” 3VOOR12 maakt opnames van de twee tenten en recenseert Metropolis. Luister naar het hele interview met Niels Post uit het webradioprogramma Dubbel Check.

nu op 3voor12