Scandinavische bands doen het goed op de Europese podia. The Hives gaan lekker, Kaizer’s Orchestra ook, evenals Sigur Ros, Under Byen, The Soundtrack Of Our Lives en Teddybears STHLM. Ook Franse bands slagen erin zich in de kijker bij de Europese boekers te spelen. Nederland doet dat ronduit slecht, aldus Peter Smidt, creatief directeur van Noorderslag. Het lukt acts van Hollandse bodem niet om een eigen plekje tussen al het muzikale geweld uit Engeland en de Verenigde Staten op te eisen. Smidt: “Qua export doet Nederland het slecht. Wij hebben Tiësto, Within Temptation en Green Lizard, maar dat is onvoldoende.”
In 2003 riep Noorderslag een organisatie in het leven die de circulatie van Europese bands binnen Europa zou moeten bevorderen. De ETEP, European Talent Exchange Program, verplicht 40 boekers van grote Europese festivals om minimaal één band uit het Eurosonic/Noorderslag programma te boeken. Ook nationale radiozenders doen mee in ETEP en zenden de optredens uit. Dankzij het programma werden in het eerste jaar 59 shows geboekt, in het daaropvolgende jaar 84 en dit jaar lijken er al 90 shows te kunnen worden geboekt.
Smidt: “Door deze manier van boeken, kunnen we bands een vliegende start geven. Anders blijft het een kip-ei verhaal: bands kunnen niet in het buitenland spelen omdat hun plaat er niet uitgebracht wordt en hun plaat wordt er niet uitgebracht omdat ze er niet kunnen optreden. Op zich profiteert Nederland genoeg van de ETEP.” Afgelopen jaar waren 15 van de 84 door ETEP geboekte shows van Nederlandse bands. Toch is Smidt ontevreden over het effect van die shows. Nederlandse bands buiten de geboden kans niet genoeg uit. ”Een band die bijvoorbeeld wel maximaal heeft geprofiteerd van de kansen die de ETEP biedt, is Kaizer’s Orchestra. Zij werden zes keer geboekt via ETEP en die band loopt nu goed in alle Europese landen.”
Sinds het ontstaan van de ETEP komen de internationale boekers op de Noorderslagzaterdag bijeen om de balans van twee avonden Eurosonic op te maken en hun wensen aan elkaar kenbaar te maken. Daarna verlaat eenderde deel van hen De Oosterpoort en keert huiswaarts. Jammer voor alle Nederlandse bands die pas ’s avonds tijdens Noorderslag hun kunnen mogen tonen. Je zou zelfs kunnen zeggen dat je als Nederlandse band beter af bent als je op Eurosonic speelt in plaats van op Noorderslag. Smidt: “Dat is misschien wel waar. Het geldt in ieder geval voor bands die een Europese carrière beogen.”
De ETEP wordt deels gefinancierd door Noorderslag en SENA. Ook diverse buitenlandse organisaties participeren. Het leeuwendeel echter wordt betaald door de Europese Commissie. Smidt: “Afgelopen november is besloten dat we in ieder geval nog een jaar geld krijgen. Daarna moeten we opnieuw geld scoren. Maar we gaan door zolang we geld hebben.
Luister naar het hele interview met Peter Smidt in Dubbel Check (19-1-2005)
Peter Smidt (Conamus/Noorderslag): "Qua export doet Nederland het slecht"
Nederlandse bands met Europese ambities beter af op Eurosonic dan op Noorderslag
Eurosonic/Noorderslag is in feite één grote etalage voor Europese bands met Europese aspiraties. Uit alle landen komen boekers, op zoek naar leuke verrassingen voor hun festivals. De door Noorderslag in het leven geroepen organisatie ETEP moet de circulatie van bands binnen Europa bevorderen. Profiteert Nederland daar wel genoeg van?