Dick van Zuylen nu ook officieel nieuwe algemeen directeur bij Mojo

2005 is het jaar van ‘pas op de plaats’, voor Mojo en voor Ramakers

Als een charme-offensief mochten we het niet zien van Dick van Zuylen, de nieuwe algemeen directeur bij Nederlands grootste concertorganisator Mojo. “Dat klinkt alsof het niet gemeend is.” En de openheid van zaken die Mojo dinsdag gaf tegenover de uitgenodigde pers was dat wel, zo klinkt de boodschap. Behalve de officiële bekendmaking van de wisseling van de wacht, bracht het onderonsje echter niet veel nieuws.

2005 is het jaar van ‘pas op de plaats’, voor Mojo en voor Ramakers

Dick van Zuylen is de nieuwe algemeen directeur van Mojo. Hij volgt Leon Ramakers op als hoogste baas van Nederlands grootste concertorganisator. Hij staat feitelijk al sinds oktober van het vorig jaar aan het roer. 25 januari 2005 werd echter aangegrepen om behalve met de pers terug te blikken op 2004 ook de wisseling van de wacht publiekelijk aan te stippen. Ramakers blijft wel nog twee dagen per week als boeker zijn kennis en contacten delen met Mojo. Ramakers: “Het is natuurlijk een old boys network. Als Bruce Springsteen naar Nederland komt, loopt dat via de persoon Ramakers en veel minder via het bedrijf Mojo. Dat is bijna niet overdraagbaar. Aan de andere kant komt er ook een new boys network.” En dus maakt Ramakers pas op de plaats voor het vat verzuurt. Pas op de plaats maakt ook Mojo zelf onder de nieuwe leiding van Van Zuylen: “Vorig jaar was roerig. Een zwaar jaar. We hebben een paar flinke missers gemaakt, de NMa kwam op bezoek, we hebben flink gereorganiseerd.” Dit jaar wil het bedrijf zich concentreren op de core business zoals dat heet. Voor Mojo is dat het organiseren van een aantal grote evenementen en een paar honderd concerten van voornamelijk buitenlandse acts. Op een hernieuwde poging na om ook het urban publiek te kunnen bedienen, zal het bedrijf geen nieuwe wilde plannen ontwikkelen in 2005. “Als het risico niet goed in te schatten is, beginnen we er niet aan.” Dat wordt de moeilijkste opgave aldus Van Zuylen, die terwijl hij de strategie voor 2005 op tafel legt, zijn handen al voelt jeuken om iets nieuws op te pakken: “We zijn toch ondernemers.” Nieuws over het onderzoek van de NMa was er niet. “We hoorden onlangs dat ze op 11 januari onze documenten hebben geopend.” Een afgesloten onderzoek duurt met andere woorden nog wel even. Wel vertelden oud en nieuw algemeen directeur over hun gesprekken met hun advocaten: “Zij wezen ons op zaken waar de NMa over kan vallen. Paradiso benaderde ons bijvoorbeeld met een verzoek tot een kleine sponsoring, zodat de oude lampen weer onder het nieuwe balkons konden hangen. Ze hadden daar geen geld meer voor. Dat hebben wij gedaan. Maar dat kan kennelijk niet zomaar.” Vooruitlopen op het onderzoek willen ze allebei niet. Geen als-dan strategie, gewoon doorgaan waar het bedrijf mee bezig is, tot er een oordeel van de NMa komt. “En als dat een veroordeling is, dan moet dat maar.” Ondanks het roerige jaar draaide Mojo ook 2004 een omzet van rond de 75 miljoen. Het beursgenoteerde bedrijf maakt op lokaal niveau geen preciese cijfers bekend. Het Amerikaanse magazine Pollstar pikte Mojo er overigens wel uit en zette het op plaats zes van beste concertorganisatoren op deze wereld. “Dan doe je het volgens mij toch niet heel slecht”, aldus Ramakers. In de drie dagen die hij nu over heeft stort de oud directeur zich op de afgestoten onderdelen van Mojo. Een aantal daarvan, waaronder de comedypoot en de afdeling Nederlandse boekingen, maakte met zijn hulp een doorstart. Daarnaast wil hij zich meer gaan bemoeien met het bedrijf van zijn vrouw, Droog B.V., het bedrijf achter de bekende design stroming. Pas op de plaats, maar stilzitten, dat voorlopig nog niet.