Partypeeps.com in geweer tegen gepeperde aanslag Buma

Regilio Blagrove: “We willen niet dat het geld bij de Lange Fransen en Ali B’s terechtkomt”

Webradiostation PP2G Music van Partypeeps.com is ruim een jaar bezig maar pas onlangs ontdekt door auteursorganisatie Buma. Nu vreest het urbanstation een gepeperde rekening, hoewel er hoofdzakelijk onbekend talent wordt gedraaid. Regilio Blagrove (Partypeeps): “We willen niet dat het geld bij de Lange Fransen en Ali B’s terechtkomt.”

Regilio Blagrove: “We willen niet dat het geld bij de Lange Fransen en Ali B’s terechtkomt”

Wie een particulier webradiostation begint kan voor 22 euro per maand een licentie bij auteursorganisatie Buma kopen. Met zo’n licentie op zak betaal je indirect een vergoeding aan de componisten voor het gebruik van hun muziek. Heeft je website een commercieel doel, dan loopt de prijs van de licentie op tot minimaal 56 euro per maand. Maar dat is niet alles: commerciële sites zijn ook verplicht 13 procent van hun omzet af te dragen aan de Buma. Webradiostation PP2G Music trekt nu aan de bel. Het online muziekplatform vreest de deuren te moeten sluiten nu zowel Buma als Sena, dat de belangen van uitvoerenden behartigt, de website hebben ontdekt. PP2G Music is sinds november 2003 op de commerciële website Partypeeps2000 te vinden. Op het station is 24 uur per dag urban muziek te horen. De 150.000 leden van de community kunnen zelf muziek aanvragen en opdragen aan vrienden en bekenden. Die zogenaamde ‘dedication’ is in je afspeler te zien. Opvallend is dat het leeuwendeel uit de top 10 bestaat uit onbekend en dus ongetekend talent. Maar ook voor bekend mainstream werk is plaats op het station. Op de site staan geen reclames. Partypeeps genereert onder andere geld door het geregeld organiseren van feesten. Regilio Blagrove is evenementenmanager bij Partypeeps: “Wij begrijpen dat we aan Buma moeten betalen. Waar we het niet mee eens zijn, is de hoogte van het bedrag en dat het geld uiteindelijk niet terecht komt bij de artiesten waar wij muziek van draaien. We willen niet dat het geld bij de Lange Fransen en Ali B’s terechtkomt. De regelgeving is daarnaast onduidelijk en krom.” Als voorbeeld geeft Blagrove een fictief optreden van Dj Chuckie. “Stel, Chuckie draait non-stop één plaat, zes uur lang van Gio, dan ziet Gio daar uiteindelijk geen stuiver van. Daarnaast kijkt Buma naar het aantal bezoekers van Partypeeps. Maar PP2G Music is niet commercieel en staat helemaal los van de site. Niet alle sitebezoekers luisteren naar de radio.” Partypeeps is momenteel in onderhandeling met Buma over de hoogte van de vergoeding. Blagrove. Er wordt gekeken naar een vergoeding per track, per luisteraar. “Het ziet er naar uit dat we 11.000 euro per jaar, per honderd luisteraars moeten gaan betalen. Dat is veel voor een webstation dat niet commercieel is. Maar we geven Buma niet de schuld. Ik weet dat ze gewoon de regels uitvoeren.” Blagrove vraagt vooral begrip voor de situatie. “Er gaan tonnen subsidie naar onze doelgroep. Wij krijgen niets. Buma heeft totaal geen grip op de urbanmarkt en houden ons al langer in de gaten. Ik vermoed dat Buma gewoon een daad wil stellen.” Noortje Bakker, woordvoerder van Buma/Stemra, vind de tarieven schappelijk. “Wij houden ze expres laag omdat webradio innoverend is. Maar we willen alleen niet dat er straks 100.000 stationnetjes zijn die muziek draaien, zonder dat de componist daar iets van ziet. Het is niet zo dat we het op de urbanmarkt gemikt hebben. Op een gegeven moment kregen we door dat deze site muziek gebruikte zonder daar voor af te dragen.” Een website wordt door Buma als commercieel bestempeld als deze staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Maar ook een particulier die banners met commercieel gewin op een site plaatst is commercieel bezig. Buma wil inhoudelijk niet ingaan op de zaak Partypeeps zolang de onderhandelingen bezig zijn.