Mojo opent jacht op valse concertkaartjes

Concertorganisator spoort in één week 81 neptickets op

Concertorganisator Mojo gaat scherp controleren op valse tickets, die vorige week opdoken bij concert van Van Morrison, Anastacia en The Chemical Brothers. Door alle kaartjes bij de ingang van een zaal te scannen, denkt Mojo honderd procent van alle valse kaarten boven water te krijgen. Wie verzekerd wil zijn van een echt ticket, dient deze te kopen bij officiële verkooppunten als Ticketservice en niet bij andere ticketbureaus.

Concertorganisator spoort in één week 81 neptickets op

Afgelopen week ontdekte Mojo bij concerten van Van Morrison een aantal valse kaarten. Daarop werd besloten om vervroegd een nieuwe scantechniek uit te proberen bij optredens van The Chemical Brothers en Anastacia. Elk kaartje wordt bij de ingang van een zaal gescand op echtheid. De wachttijd is door de extra handeling niet langer geworden. Wel trof Mojo in een week tijd 81 valse kaarten aan. “Terwijl er 30.000 kaarten zijn verkocht voor die concerten. Relatief gezien valt het aantal valse kaarten dus mee”, zegt Mojo woordvoerder Jan Willem Luijken. Gedupeerde concertbezoekers worden volgens Luijken opgevangen, maar komen niet binnen. In bijna alle gevallen is er aangifte gedaan. Elk ticket heeft net als een geldbiljet een aantal kenmerken dat de echtheid ervan aantoont. Ticketservice wil niet alle kenmerken onthullen, maar één daarvan is bijvoorbeeld een uniek nummer op elk kaartje. Met het blote oog zijn de verschillen tussen een echt en een vals ticket nauwelijks waarneembaar. Een speciale scanner kan echter in een seconde een vals ticket van echt onderscheiden. Ticketservice-directeur Peter van Ruijven denkt met dit systeem straks alle houders van nepkaarten buiten de deur te kunnen houden. “De pakkans is honderd procent. We moeten alleen nog bekijken of we voortaan bij elk concert gaan scannen. Doordat we vervroegd zijn gaan testen, is dat nog niet duidelijk.” Volgens Van Ruijven zijn er twee soorten valse kaarten. Er zijn mensen die thuis een ticket namaken. En er zijn zogeheten halffabrikaten: originele tickets die zelf zijn bedrukt. Het is zowel Ticketservice als Mojo niet duidelijk hoe valsemunters aan de kale basistickets zijn gekomen. Ze kunnen niet zeggen of het om een lek binnen de organisatie gaat. De 81 valse kaarten zijn allemaal verkocht via Budgetticket en Ticket4U. Deze verkoopbureaus kopen kaarten van tussenhandelaren om die vervolgens zelf weer door te verkopen. Beide bedrijven geven inderdaad toe nepkaarten te hebben verkocht, Ticket4U zelfs een behoorlijk aantal. Bij Budgetticket kwamen de valse tickets bij een vaste klant vandaan. Gedupeerde klanten kunnen hun geld terugkrijgen van de verkoopbureaus. Budgetticket verzekert in de toekomst geen neptickets meer te zullen verkopen. Eerder deze maand kwam Budgetticket ook al in het nieuws, omdat het U2-arrangementen aanbood terwijl de voorverkoop van de drie stadionconcerten nog moest beginnen. Mojo verklaarde toen tegenover 3VOOR12 dat ‘een doorn in het oog’ te vinden, maar zij tegelijkertijd niets te kunnen beginnen tegen het verkoopbureau omdat het economische verlies voor de concertorganisator niet kan worden aangetoond. Hoewel Budgetticket en Ticket4U verklaren zelf ook slachtoffer te zijn, raadt Luijken aan om alleen via officiële verkoopkanalen concertkaartjes te kopen. “Onschuld of niet, de valse kaarten komen allemaal bij die bureaus vandaan.” Mojo heeft een gratis telefoonnumer geopend voor vragen over valse toegangsbewijzen. Het nummer is 0800 5555222