Op de site van de Franse dj Laurent Garnier staat op het moment op de homepage een statement over het afgelasten van zijn Amerikaanse tournee. De reden daarvan is volgens Garnier ‘de onredelijke nieuwe eisen’, die de Amerikaanse ambassade in Frankrijk stelt om zijn werkvisum te vernieuwen. Garnier klaagt dat hij niet alleen een enorme vragenlijst in moet vullen, maar ook een interview moet ondergaan, waarbij hij gegevens dient te vertrekken over zijn huis, bankrekeningen, mobiele telefoon en zijn familieleden. “Ik beschouw deze eisen een volledige schending van mijn privacy en burgerrechten en weiger daarom mee te werken”, schrijft Garnier.
Het nummer First Reaction van het nieuwe Laurent Garnier album zou tekstueel uit te leggen kunnen zijn als kritiek op de oorlog in Irak. Een medewerker van Garniers Franse platenmaatschappij F Com ontkent echter dat het afgelasten van zijn Amerikaanse promotietoertje van drie optredens daar iets te maken mee zou hebben. Ook de gespannen verhouding tussen Amerika en Frankrijk over de kwestie Irak zou in dit geval niet meespelen. “De tekst op zijn site is niet meer dan een verontschuldiging aan zijn Amerikaanse fans en een statement naar de rest van Europa”, aldus de woordvoerder.
“Het is knap lastig om een visum aan te vragen, maar het valt in de praktijk ook wel weer mee”, vindt Willem van Zeeland, manager promotie en internationale projecten bij het Nederlands Popinstituut. Hij is betrokken bij de aanvraag van showcases van Nederlandse bands op het CMJ in New York en het South By Southwest Festival. Van Zeeland: “Het is stukken makkelijker, wanneer het slechts om showcases gaat, waarbij niet echt wat verdiend wordt. Wanneer dat wel het geval is, wordt je al snel als concurrent gezien van Amerikaanse muzikanten.” Voor showcases kunnen bands vaak al volstaan met het aanvragen van het zogenaamde B1-visum, dat een minder zware procedure kent.
“Het wordt steeds lastiger visa te regelen, we zijn er deze keer maanden mee bezig geweest”, beaamt ervaren Amerikaganger Peter Visser, gitarist van de Nederlandse indiepopband Bettie Serveert. De band is al aan het inpakken voor hun maand lang durende Amerikaanse tournee, die hen tussen 8 februari en 12 maart door heel Amerika brengt. Visser: “Elk jaar veranderen de regels en die worden steeds verder aangescherpt.” Het regelen voor de werkvisa van Bettie Serveert voor de vier bandleden en twee begeleiders begon maanden geleden bij het Amerikaanse management, waarna een voorlopige goedkeuring werd verkregen. Daarna moest de aanvraag nog een traject afleggen bij het Amerikaanse consulaat in Nederland. Visser moest het consulaat dit keer wel zeven keer bellen, waarvoor ze 15 euro per gesprek vragen. Hij bevestigt dat er ook naar gegevens als huurcontracten wordt gevraagd: “Ze moeten namelijk zeker weten, dat je ook weer weggaat uit de Verenigde Staten.”
De nieuwe toer wordt de vierentwintigste voor de band sinds 1992, schat Visser. Tegenwoordig is een visum vereist om uitbetaald te worden bij Amerikaanse clubs. “De eerste keer dat we gingen was het voor een onbetaald optreden op een bruiloft, maar dat pikken ze daar nu niet meer. Dat verhaal hebben ze nu al te vaak gehoord.”
Het nieuwe album van Laurent Garnier, The Cloudmaking Machine, is tijdelijk te beluisteren in de Luisterpaal.
Laurent Garnier stelt nieuw Amerikaans visumsysteem aan de kaak
Amerikaganger Peter Visser (Bettie Serveert): “Het wordt steeds lastiger”
De Franse dj Laurent Garnier weigert voortaan mee te werken aan de procedure om een Amerikaans werkvisum te bemachtigen. Volgens Garnier is het nieuwe systeem een aanslag op zijn privacy en hij heeft daarom een Amerikaans toertje afgeblazen. Ervaren Amerikaganger Peter Visser, gitarist van Bettie Serveert, beaamt dat het steeds lastiger wordt een werkvisum te regelen.