Doornroosje regelt kaartverkoop voortaan zelf via nieuwe website

De Waaghals: “Jammer, zo verdwijnt hun binding met Nijmegen”

Het Nijmeegse poppopium Doornroosje lanceert 1 maart haar nieuwe website. Bijzonder is dat het zo de eerste Nederlandse club wordt, die de kaartverkoop helemaal zelf regelt via kassa en website. Voorverkoopadressen als cd-winkel De Waaghals verdwijnen daarmee. Volgens bedrijfsleider Paul van Leur van de platenwinkel prikt Doornroosje zich echter daarmee aan haar spinnewiel.

De Waaghals: “Jammer, zo verdwijnt hun binding met Nijmegen”

Wie kaartjes voor het Nijmeegse poppodium Doornroosje wil kopen, kan per 1 maart niet meer terecht via de voorverkoopadressen. De club opent namelijk aanstaande dinsdag haar nieuwe website waarmee het mogelijk wordt online tickets te kopen. Daarnaast blijft het mogelijk kaartjes te kopen bij de kassa van Doornroosje. Paul van Leur, een van de bedrijfsleiders van de Nijmeegse cd-winkel De Waaghals, die binnenkort geen voorverkoopadres meer is, maar nog wel reclame maakt achterop de tickets, is ongelukkig met de nieuwe situatie: “Je houdt het niet tegen, want je kunt alles tegenwoordig vanuit je huis regelen. Maar wat je dan mist, is het babbeltje in de winkel. Jammer voor onze klandizie, maar ook voor hen. Ze snijden zichzelf in de vingers: dikwijls wijzen we onze klanten op concerten in Doornroosje.” De Waaghals had nog gehoopt als enige voorverkoopadres te mogen blijven, maar dat bleek computertechnisch niet mogelijk. Voor de bezoeker zal het kaartje niet duurder worden. Doornroosje zal de kosten voor het betalingsverkeer geheel voor eigen rekening nemen. Indien per creditkaart wordt betaald zullen de kosten toch al snel enkele tientallen eurocent per transactie bedragen. De Waaghals berekende slechts een kleine toeslag van 50 eurocent per kaartje. Voorheen was het een gratis service, maar na een inbraak werd die toeslag als risicospreiding ingevoerd. Van Leur: “We hebben er nog behoorlijk wat werk aan. Wanneer er weer een dansavond uitverkocht is, worden we regelmatig suf gebeld met de vraag of er nog kaartjes zijn.” De platenzaak kreeg vrijdag pas bericht van Doornroosje, dat de voorverkoop per 1 maart al definitief zal verdwijnen. De club verwijst in haar excuusbrief over de late communicatie naar haar personeelsgebrek. Van Leur verbaast zich erover dat er geen overgangsperiode bestaat: “Nu krijgen wij geheid mensen in de winkel, die lang door lang de regen gefietst hebben en nu voor niets komen.” Doornroosje wijst er op, dat het afschaffen van de voorverkoop verschillende voordelen voor de club met zich meebrengt. Zo weet de club nu altijd precies hoeveel kaarten er verkocht zijn, wat handig is in verband met brandveiligheid en om te weten of het echt uitverkocht is. Verder zou de bevoorrading nogal een risicovolle bezigheid zijn. Online verkochte kaartjes worden overigens niet toegestuurd, maar de koper ontvangt een email met bevestiging. Overigens blijft de club werken met fysieke tickets, zodat wie tevoren bij de kassa van Doornroosje kaarten koopt, de reclame achterop de tickets nog steeds ziet. Perswoordvoerdster Barbie Hagebeek van Doornroosje benadrukt dat er vooraf gesprekken hebben plaatsgevonden met de voorverkoopadressen: “We werken de contacten niet de deur uit, we willen best kijken naar een andere samenwerking.“ Hagebeek denkt bijvoorbeeld aan kortingen op cd’s voor mensen die een concertkaartje kunnen tonen. Van Leur ziet echter niet veel in zulke initiatieven: “Leuk dat soort acties, maar in praktijk betekent het veel extra werk. Je moet namelijk eerst met de cd-distributeur overeen zien te komen dat je ‘recht van retour’ krijgt, anders blijf je er maar mee zitten.”