Concertenwebsite Fabchannel wil in de toekomst op eigen benen staan via live-dvd’s

Nieuwe player laat publiek zelf 360 graden rondkijken op het podium

De vanuit Paradiso opererende concertenwebsite Fabchannel heeft geïnvesteerd in een nieuwe videostudio en player. Door deze kwaliteitsverbetering krijgen platenmaatschappijen steeds meer interesse in Fabchannel, dat zich in de toekomst kan gaan richten op de live dvd-markt. Directeur Justin Kniest: “Ik wil niet mijn hele leven op subsidie blijven teren, het is de bedoeling dat het zichzelf gaat bedruipen.”

Nieuwe player laat publiek zelf 360 graden rondkijken op het podium

Op 8 maart verschijnt de dvd Live At Paradiso van de Amerikaanse singer-songwriter Beth Hart. Deze liveregistratie is het eerste tastbare bewijs van het nieuwe Fabchannel. De streaming video website, die vijf jaar geleden letterlijk vanuit een bezemkast bovenin de Amsterdamse poptempel begon, onthult over een paar weken haar nieuwe videostudio en webplayer. Paradiso en productiematschappij Dutchview hebben samen drie ton geïnvesteerd in een nieuwe videostudio. Met betere apparatuur wordt het voor Fabchannel steeds makkelijker de rechten van concerten binnen te halen. “Platenlabels beginnen de promotionele waarde van Fabchannel eindelijk te snappen”, stelt Justin Kniest, directeur van de Stichting Fabchannel. “Die 1500 man in Paradiso zijn niet genoeg om de rest van Nederland te vertellen dat het een goede band is. Live-registratie via Fabchannel kost de labels niets, het is gratis marketing.” De liveregistratie van Britpopband Keane is de afgelopen twee maanden maarliefst 40.000 keer bekeken. Bijkomend voordeel voor de platenmaatschappijen is dat Fabchannel optredens van de meest bekende artiesten meteen op de lucratieve dvd-markt kan slingeren, in Nederland vorig jaar goed voor 92 miljoen euro per jaar. Het is de bedoeling dat Fabchannel zich in de toekomst daarmee zou kunnen bedruipen. Voorlopig moet de stichting, die ook veel onbekende bands online zet, het stellen met jaarlijks ruim twee ton subsidie: 180.000 euro bij de landelijke overheid en 25.000 euro bij de gemeente Amsterdam. Kniest: “Maar ik wil niet mijn hele leven op subsidie blijven teren. Het is de bedoeling dat het op den duur zichzelf gaat bedruipen.” Naast subsidies in de cultuursector heeft Fabchannel een bijdrage ontvangen uit het Nationaal Actieplan Elektronische Snelweg (NAP), het plan van het Ministerie van OC&W om innovatieve webprojecten te steunen. Het stelt Fabchannel in staat haar nieuwe Fabplayer te ontwikkelen, waarmee het ondermeer mogelijk wordt een chatbox in het videoscherm te zetten. Andere mogelijkheden -nog in ontwikkeling bij de TU in Delft- zijn het zoeken in de videofragmenten op gitaarsolo’s of het aantal beats per minute. Deze foefjes worden via open source ook aan andere aanbieders aangeboden. Speciaal bij Fabchannel is de mogelijkheid het optreden zelf te regisseren. Met een unieke camera op het podium wordt het mogelijk voor elke bezoeker 360 graden om zich heen te kijken. De grap is, dat je dan zelf het beperkte venster van de videoplayer beweegt over de bestaande 360 graden stream, die helemaal wordt opgenomen. Je beweegt dus niet de grote camera zelf, en daardoor kunnen er meerdere bezoekers tegelijk kijken. Net als de artiest het hele concert focussen op dat leuke meisje vooraan is dan mogelijk. Fabchannel blijft gratis voor de bezoekers. De bedoeling is ook extra geld binnen te halen door sponsoring en commercials. Kniest heeft grote plannen met Fabchannel. Naast Paradiso komen binnenkort ook registraties uit de Amsterdamse Melkweg. Verder wil Kniest tv-registraties en digitale radio en televisiekanalen aanbieden, ook in samenwerking met andere clubs in Europa. Kniest: “Ik wil een Europees initiatief beginnen om de Amerikanen vóór te zijn.”