Amerikaanse toeristen naar Nederland gelokt met festival in Melkweg

Reisbureau: “Je kunt deelnemen in het plezier en misschien zelfs een lesje tolerantie mee naar huis nemen”

Een festival in Nederland voor Amerikaanse bands en hun Amerikaanse fans. Dat is het lokkertje voor een georganiseerde reis van het Amerikaanse Madison House Music Travel. De organisatie van Jam In The Dam regelde de Amsterdamse Melkweg voor drie dagen, en boekte vier Amerikaanse bands. De kaartjes, à 150 euro, zijn al maanden uitverkocht.

Reisbureau: “Je kunt deelnemen in het plezier en misschien zelfs een lesje tolerantie mee naar huis nemen”

Drie dagen lang is De Melkweg niet te bezoeken voor de reguliere concertganger. Het poppodium wordt gevuld door meer dan vijftienhonderd Amerikaanse toeristen tijdens de Jam In The Dam. Het Jam In The Dam festival, dat op 20, 21 en 22 maart plaatsvindt , is een festival voor Amerikaanse bands én hun Amerikaanse fans. Via Madison House Music Travel kunnen Amerikanen een vliegreis, hotelovernachtingen, reisverzekering en concertkaartjes voor het driedaagse festival Jam In The Dam in De Melkweg boeken. Alle kaartjes voor de in Nederland vrijwel onbekende bands zijn al maanden uitverkocht. De concertvakantie wordt gepromoot als een culturele stedentrip naar Amsterdam met als hoogtepunt de avonden in De Melkweg. “Je kunt deelnemen in het plezier en misschien zelfs een lesje tolerantie mee naar huis nemen.” Aldus de website. Wie naar de jambands Umphrey’s McGee, de instumentale funktronic van Particle, singer-songwriter Keller Williams of Disco Biscuit wil, heeft een probleem. Hoewel de artiesten alle drie de avonden een twee uur durend optreden in De Melkweg verzorgen, zijn de kaartjes speciaal voor Amerikaanse of Canadese toeristen. Volgens Melkwegprogrammeur John van Luyn is het niet de eerste keer dat een Nederlands poppodium zich voor een dergelijk commercieel initiatief beschikbaar stelt. “Dit soort dingen zijn al jaren aan de gang met jambands. Denk aan Grateful Dead, een jamband waar heel veel mensen achteraan reisden. En alles waar geld aan te pas komt, is natuurlijk commercieel.” Dat het nu drie dagen lang plaatsvindt, is volgens de programmeur wel nieuw. Volgens Van Luyn is het minder exclusief als dat het op het eerste gezicht lijkt. “Degene die het regelt, is een enthousiaste Amerikaan. Hij heeft volgens mij eerst in Amerika gepeild hoeveel interesse ervoor was. We wisten niet dat het zo snel uitverkocht zou raken. Als we maar achthonderd kaarten zouden verkopen zouden we het waarschijnlijk ook in de Nederlandse voorverkoop gezet hebben.”