Sony BMG indielabel Red Ink gaat Nederlandse bandjes tekenen

Independent label moet zorgen voor doorstroming bij major

Wil je het juist zeggen, dan is Johan Vosmeijer ‘general manager van het independent label Red Ink –onder auspiciën van Sony BMG’. Het label heeft een eigen budget en neemt zijn eigen besluiten en dus spreekt Vosmeijer van een volledige independent. Een independent met een groot voordeel: “We kunnen acts uit de hele stal van Sony BMG kiezen.” Met als doel: onbekend talent laten doorstromen naar het grote label.

Independent label moet zorgen voor doorstroming bij major

De laatste jaren stootten de majors Warner en Universal veel Nederlandse acts af bij wijze van bezuiniging. De komst van Red Ink, een independent label van Sony BMG, in de Benelux, moet de mogelijkheid vergroten voor kleinere Nederlandse acts om weer eens onderdak bij een platenmaatschappij te vinden. Johan Vosmeijer, kersverse directeur van Red Ink: “Maar eerst moeten we het label en het hele bedrijf neerzetten.” Red Ink wordt, zoals Vosmeijer het noemt, een boetieklabel: “Bandjes moeten kunnen doorstromen naar het grote label Sony BMG. Het gaat niet om winst maken, maar om bands te breken.” Als voorbeeld noemt Vosmeijer de Britse band Dead 60’s: “Daar is door Sony BMG nog niet veel aan gewerkt. In Nederland zal de band via Red Ink worden gebracht.” Het label zal grossieren in muziek van kleinere bands. Een major platenmaatschappij gaat zich dus bezighouden met de muzikale kruimels in de marges. Hoe vreemd dit ook klinkt, volgens labelbaas Vosmeijer is dit niet nieuws voor Sony BMG: “Zowel Sony als BMG heeft zich altijd met kleine onafhankelijke muziek beziggehouden. In Amerika bestond het label Red al. Nu worden we ook actief in de Benelux. Het is een logisch vervolg.” Red Ink bundelt alle bands en labeltjes die door de jaren zowel bij Sony als BMG op de plank bleven liggen omdat grotere namen voorrang hadden. Vosmeijer: “Sony BMG concentreert zich op grote acts als Santana, Kane en Eros Ramazotti. Maar er zijn veel nieuwe bands bij ons waar nu weinig tijd en aandacht voor is.” Het bedrijf had natuurlijk ook gewoon meer personeel in dienst kunnen nemen om de kleinere acts onder de aandacht te brengen. “Dat had gekund, maar daar hebben de bazen niet voor gekozen”, zegt Vosmeijer. Vosmeijer ziet Red Ink niet direct als een stap terug voor bands die ooit een contract tekenden bij Sony BMG: “Dat zal blijken en hangt van het succes van het label af. Wij moeten bewijzen dat de bands uiteindelijk blij kunnen zijn.” Vosmijer geeft zichzelf twee jaar om dat te doen. Luister naar het hele interview met Johan Vosmeijer van Red Ink in Dubbel Check 30-11-2005