Slimme constructie geeft Spinvis 'goedkoop' reclamespotje in cultuurblok op tv Slimme constructie geeft Spinvis 'goedkoop' reclamespotje in cultuurblok op tv

Voordelige tarieven in cultuurreclameblok ideaal voor popmuzikanten

Slimme constructie geeft Spinvis 'goedkoop' reclamespotje in cultuurblok op tv

Voordelige tarieven in cultuurreclameblok ideaal voor popmuzikanten

Cultuur.tv. Onder die noemer brengt de STER korte reclameblokken op de Nederlandse televisie voor de culturele sector. Popmuziek is natuurlijk ook cultuur. Recentelijk ging het spotje voor het nieuwe album van Spinvis in roulatie. Maar wat maakt het verschil in einddoel tussen een reclamespotje voor Céline Dion in de STER en Spinvis op Cultuur.tv? Vooral de advertentiekosten.

Voordelige tarieven in cultuurreclameblok ideaal voor popmuzikanten

Op gezette tijden zie je ze langskomen: de reclameblokken voor de culturele sector, gebracht als Cultuur.tv. Met een zalvende stem en een paar illustrerende beelden worden we gelokt om naar een Japans Cultureel Centrum, het Rijksmuseum van Oudheden en theaters te togen, boeken te lezen en klassieke concerten bij te wonen. Of een cd van Spinvis te kopen. De spotjes worden aangepast aan de ‘Cultuur.tv campagne’, dat wil zeggen: de adverteerder heeft niet voor de volle 100% zeggenschap over de uit te zenden spot, zij wordt bedacht en vormgegeven door het bedrijf Brains Unlimited, dat aan Cultuur.tv verbonden is. Maar er zitten voordelen aan. Spinvis’ nieuwste album, Dagen van Gras, Dagen van Stro, komt ook langs op Cultuur.tv. Dit soort reclamespotjes schelen aanzienlijk in prijs met ‘gewone’ STER-reclames. De uitzendtarieven in Cultuur.tv bedragen 10 à 20% van het commerciële uitzendtarief. Een woordvoerder van het Commissariaat van de Media vertelt dat zij geen onderscheid maakt tussen reclame voor bier of reclame voor cultuur: reclame is reclame. Toch hanteert Cultuur.tv andere tarieven, want Cultuur.tv is onderdeel van het cultuurbeleid (Cultuurnota) van het Ministerie van OC&W. En daarin worden de podiumkunsten als cultuur aangemerkt, en (pop)muziek valt daar ook onder (naast cabaret, toneel en mime). Wie op de site van Cultuur.tv kijkt, ziet dat ene Stichting Huize Crescendo schuilgaat als initiatiefnemer van het spotje van Spinvis. Deze stichtingconstructie (omdat alleen zo een voorstel kan worden ingediend bij Cultuur.tv) maakt het voor Spinvis mogelijk om reclame te maken in het cultuurblok voor de theatertournee. Bij de Kamer van Koophandel staat de stichting op het zelfde adres geregistreerd als Excelsior. “Ja, dat klopt,” geeft Ferry Roseboom toe. “Dit is onze stichting.” In de Kamer van Koophandel staat de stichting in de boeken als actief binnen de branche milieudienstverlening, cultuur, recreatie en overige dienstverlening. Kunnen Universal en Warner dan ook een eigen stichting oprichten en via deze vorm reclame maken voor tours en albums? Je betaalt een flard van het bedrag wat je voor normale reclameblokken zou betalen. Maar als de Cultuurspot eenmaal is geproduceerd, geldt: Hoe meer uitzendingen je boekt, hoe voordeliger de campagneprijs! Voor 6 uitzendingen van 10 seconden betaal je slechts 3840,- Euro. Maar officieel betreft het een boodschap die promotie van culturele instellingen of initiatieven zonder winstoogmerk tot doel heeft. En niet iedereen kan zomaar in aanmerking komen. Dat Stichting Huize Crescendo onder dezelfde plu wandelt als platenmaatschappij Excelsior – wat toch echt een bedrijf is – is kennelijk geen probleem. Een woordvoerster van STER zegt dat de tarieven van Cultuur.tv niet persé altijd zoveel lager zijn. “Er zijn maanden dat onze tarieven lager liggen. En spotjes bij ons duren langer. Die 7 of 12 seconden bij Cultuur.tv is niet heel erg veel. Wij hebben ook aparte cultuurgerelateerde reclameblokken, daar hanteren wij ook andere tarieven voor.”

nu op 3voor12