Deelname talentenavond niet voldoende voor deejaydoorbraak Deelname talentenavond niet voldoende voor deejaydoorbraak

Bijnsdorp: “Je moet minstens drie organisaties achter je hebben staan.”

Deelname talentenavond niet voldoende voor deejaydoorbraak

Bijnsdorp: “Je moet minstens drie organisaties achter je hebben staan.”

Het is moeilijk om als nieuweling door te breken in de Nederlandse deejayscene. Draaicontests en talentenavonden schieten de laatste jaren als paddestoelen uit de grond. Meer dan wat exposure leveren ze de deelnemers meestal niet op. Voor een doorbraak is meer nodig dan het winnen van een wedstrijd of het draaien op een talentenavond.

Bijnsdorp: “Je moet minstens drie organisaties achter je hebben staan.”

Nederland deejayland is een oerwoud waarin je als nieuwkomer hopeloos verdwaald kunt raken, weten feestorganisatie FCA Music en dance-site Love2Party.nl. Daarom hebben zij samen de Love2Party talentroom opgezet, waarin beginnende knoppenruiters hun kunsten mogen vertonen - aan een echt publiek, in een echte zaal, over een echt soundsystem. Volgens Sandeep is er een groeiende behoefte aan doorstroom in de Nederlandse deejaypoule. Hij ziet nog steeds dezelfde namen op flyers prijken als een aantal jaar terug. "Toch worden wij overspoeld met goede demootjes van onbekende artiesten", vertelt hij. "Om daar iets mee te kunnen, hebben we de talentenavond in het leven geroepen." Maandelijks wil Sandeep nieuwe artiesten in een club aan het publiek presenteren. Zo hoopt hij een vernieuwing in de scene te verwezenlijken. De laatste jaren is het aantal deejaycontests en talentrooms astronomisch toegenomen. Maar in het clubcircuit zie je daar vooralsnog weinig van terug. Voor een doorbraak is blijkbaar meer nodig dan een gig op een talentenavond. Tjeerd Bijnsdorp, organisator van technofeesten als Tomorrow, Southside Grooves en Mikro, is een pleitbezorger voor de beginnende deejay. Op Tomorrow plaatst hij tussen de nodige publiekstrekkers zoveel mogelijk onbekende artiesten. Hij hoopt zo de aandacht te vestigen op een nieuwe generatie talentvolle platendraaiers. “Ik struin vaak de internetfora af, waar ik veel deejays tegenkom met een grote liefde voor muziek. Ze hebben fantastische mixen online staan, maar draaien zelden in een club”, vertelt hij. “Zij verdienen ook een kans om hun liefde voor muziek aan een volle dansvloer te tonen.” Afgaande op de bezoekersaantallen van zijn feesten is het wel een concept dat werkt. De laatste aflevering van Tomorrow in het Nijmeegse Doornroosje was helemaal uitverkocht. Maar of de beginners van vandaag ook de sterren van morgen zullen worden, zal de tijd moeten uitwijzen. Bijnsdorp kent wel voorbeelden van talents die door zijn gebroken. Hij werkte vroeger voor ID&T, waar hij meehielp met het opzetten van de Twix Talent Room, een van ’s Neerlands oudste deejaytalentcontests. “Dj Joop won toen de hoofdprijs. Tegenwoordig is hij een bekende naam in de internationale trance-scene. Hij heeft in de loop der jaren wat releases uitgebracht en een paar compilaties voor ID&T gemixt.” Maar zelfs met een multinational als ID&T achter je ben je nog niet verzekerd van een doorbraak, weet Bijnsdorp: “Voor een landelijke doorbraak moet je op zijn minst de steun verwerven van drie verschillende organisaties, anders blijf je voor de buitenwereld altijd de knuffeldeejay van die ene organisatie.” Technodeejay Phonopunk won in 2003 de Diesel-U Music Awards, door Diesel-U voorgesteld als dé manier voor een DJ uit Schin op Geul om door te breken. Met als hoofdprijs een plekje bij het Amsterdamse productiebureau Believers, was een internationale doorbraak dan ook niet ondenkbaar. Maar de aandacht van Believers verslapte na een tijdje. Hij mocht wel een paar keer op feesten draaien als op Chemistry in de Amsterdamse club Escape en op de Fast Forward Dance Parade. Hij kreeg zelfs een residentie aangeboden bij Mainstage, het maandelijke technoconcept van feestorganisatie Chemistry. Maar Mainstage stopte er na een jaar mee en de grote doorbraak bleef uit. “Behalve aandacht in de pers en een paar gigs heeft het winnen van Diesel-U me weinig opgeleverd”, vertelt Phonopunk. “Bij een doorbraak als deejay komt meer kijken dan een beetje exposure. De naamsbekendheid die je krijgt ebt al snel weg en dan moet je zelf de kar trekken.” Phonopunk heeft zijn deejaycarrière voorlopig even op een lager pitje staan. De meeste aandacht gaat nu naar zijn opleiding aan de Tilburgse rockacademie, waar hij leert hoe je platen moet produceren. Daar denkt Phonopunk uiteindelijk veel meer aan te hebben dan aan het winnen van een award.

nu op 3voor12