Guerrilla-marketing wapen in de concurrentiestrijd festivals Guerrilla-marketing wapen in de concurrentiestrijd festivals

Zinin festival: “Bij een verrassend programma hoort een aparte promotiecampagne”

Guerrilla-marketing wapen in de concurrentiestrijd festivals

Zinin festival: “Bij een verrassend programma hoort een aparte promotiecampagne”

Het valt niet mee om als festival je kop boven het maaiveld van 525 Nederlandse festivals uit te steken. Daarom verzinnen de organisatoren nieuwe manieren om publiek te trekken. Guerilla-marketing wordt daarbij niet geschuwd. Godfried Verstegen: “Maar bij een slecht programma blijven de mensen toch weg.”

Zinin festival: “Bij een verrassend programma hoort een aparte promotiecampagne”

Terrasjespikkers op de Ganzenmarkt in Utrecht werden afgelopen donderdag opgeschrikt door een guerrilla gig van de band Dial Prisko. Het was een actie van het Utrechtse festival Zinin dat aankomende zaterdag plaatsvindt. Om zich te onderscheiden van de jaarlijks 525 andere festivals in Nederland zoekt de organisatie naar nieuwe manieren om zich op de voorgrond te dringen. Daarbij wordt guerrilla-marketing, illegale marketing, niet geschuwd. Arnout de la Houssaye van Zinin noemt de concurrentie tussen festivals ‘moordend’. De La Houssaye: “Wij hebben een verrassend programma, daar hoort een aparte promotiecampagne bij. Het gaat er om het goede gevoel van het festival te verkopen.” Een ander festival dat gebruik maakt van guerrilla-marketing is het wederom Utrechtse Supernatural. Promotor Michel Matthijssen had tot de eerste editie een eigen guerrilla-marketingbedrijf. “Het gaat vooral om wildplakken van posters en stickers. De laatste tijd doen we ook aan wildbeamen, daarbij wordt illegaal reclame op muren geprojecteerd.” Toch wordt er ook nog geflyerd, “maar dan wel door acteurs in Supernatural outfit (met afro-pruik, red.)”, aldus Matthijssen. “Het belangrijkste is dat alle promotie de sfeer van het festival ademt.” “Guerrilla-marketing is een hele goede manier om kleinere festivals te promoten”, vindt Harry Hamelink van Bazar Curieux. “Maar wat je aan promotie doet moet aansluiten bij de inhoud. Het moet geloofwaardig zijn, anders prikt het publiek er zo doorheen.” Valkhofaffaire’s Godfried Verstegen die onlangs het IJzeren Podiumdier voor het beste festival in ontvangst nam, gaat nog een stapje verder: “Guerrilla-marketing is één van de weinige manieren om jezelf te onderscheiden.” Zelf heeft het Nijmeegse festival niet veel promotie nodig. “Het vindt plaats tijdens de Vierdaagse, dus dan trek je vanzelf al genoeg mensen,” zegt Verstegen. Toch geldt volgens alle organisatoren dat een goed programma de belangrijkste troef is voor een volle bak. Matthijssen: “Steeds meer mensen denken dat ze zomaar een festival kunnen organiseren. Ze budgeteren 20.000 euro voor een postercampagne, maar als je product niet klopt, komen die mensen bedrogen uit.” Volgens hem is mond-tot-mondreclame nog altijd het meest effectief. Verstegen sluit zich daar bij aan: “Bij een slecht programma blijven de mensen weg.” Voor de komende dagen heeft Zinin nog een aantal guerrilla gigs te Utrecht in petto en wel op donderdag- en vrijdagavond en zaterdagochtend. De La Houssaye verwacht zaterdag ongeveer 2000 bezoekers.

nu op 3voor12