Dalende verkoopcijfers nekslag voor kleine CD-winkel

Rinus Eversen van Musicland: “Ik ben elk jaar een mannetje aan personeel kwijt”

Steeds meer kleine gespecialiseerde cd-winkels gaan over de kop en zelfs de grotere moeten hun winstverwachtingen bijstellen. De halfjaarcijfers van het NVPI liegen er dan ook niet om. De omzet in de muziekbranche daalde met 24,7 procent. Zelfs de eerst zo goed lopende dvd markt begint in te zakken.

Rinus Eversen van Musicland: “Ik ben elk jaar een mannetje aan personeel kwijt”

Cd-winkels gaan er langzamerhand aan onderdoor: slechte verkoopcijfers. In anderhalf jaar tijd sloten kleinere winkels als White Noise in Utrecht, de Platenworm in Groningen en Forever Changes in Amsterdam de deuren. Is het einde van de platenzaak nabij? Of zijn er toch nog manieren om het hoofd boven water te houden? De cijfers over de eerste zes maanden van dit jaar van het NVPI liegen er niet om. De omzet in de muziek- en entertainmentbranche daalde deze periode met 24,7 procent. Zelfs de dvd-verkoop, waar Free Recordshop en Van Leest hun geld op zetten, daalt met 0,3 procent. Om over de muziek-dvd met een daling van 38,9 procent nog maar te zwijgen. Rinus Eversen van Musicland aan de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam bekent dat het lot van zijn winkel aan een draadje hangt. “Ik ben elk jaar een mannetje aan personeel kwijt. In vergelijking met deze periode vorig jaar is de omzet met 33 procent gedaald.” Eversen noemt oorzaken als downloaden, economische recessie en kopiëren. “Ik ben niet de enige die last heeft. Deze week nog kreeg ik allerlei restpartijen van andere zaken aangeboden. Op cd’s die ze voor tien euro inkochten, proberen ze één euro terug te krijgen. Het is gewoon triest.” Fame in Amsterdam verkoopt nog altijd goed, laat directeur Arthur ter Braak weten. De reden: “Wij hebben alles. Met 180 000 titels weet de consument inmiddels wel dat hij hier moet zijn.” Toch moest de verwachte groei naar beneden bijgesteld worden. “Het is niet helemaal wat we verwacht hadden, maar echt slecht gaat het niet,” aldus Ter Braak. Volgens hem houden kleinere speciaalzaken het niet lang meer vol. “Er is nog wel ruimte voor specialisatie, maar in een economische recessie zoals nu, hebben wij een langere adem.” Ook de Waaghals in Nijmegen merkt de daling. “Het is nog geen crisis, maar de laatste twee jaar ging de verkoop achteruit,” aldus Paul van Leur. “Mensen hebben minder geld te besteden,” verklaart hij. “In plaats van drie cd’s kopen ze er maar één. dvd’s bieden ons geen nieuwe impuls, als één procent van de verkoop uit dvd’s bestaat is dat veel. Dat is vooral besteed aan winkels als Free Record Shop. Zij krimpen hun cd-assortiment in om ruimte te maken voor films en games.” Toch houdt de Waaghals het hoofd nog boven water. “Wij scoren met bijzondere tweedehands cd’s en lp’s, daarnaast hebben we dingen die je niet overal vindt.” Specialisatie kan de redding betekenen, maar wie het echt goed wil doen, zoekt naar andere wegen. Aldus Hugo de Groot van Boudisque in Utrecht. “Het verhaal van de dalende verkoopcijfers is niet op ons van toepassing,” zegt hij. “Ik kan me voorstellen dat andere zaken het moeilijk hebben, die recessie is van toepassing op de hele detailhandel.” De overlevingstruc is volgens De Groot interactie met de klant. Boudisque is onderverdeeld in verschillende afdelingen. Zo zijn dvd, klassiek en jazz, pop en metal gescheiden. “Onze klanten weten wat ze willen en op elke afdeling staan gespecialiseerde werknemers die weten wat ze neer moeten zetten.” Daarnaast heeft hij het over ‘de klant actief benaderen’: “Dat kan via de krant, acties met andere winkels zoals een boekhandel, of in combinatie met een concert. Zo heeft Boudisque een eigen tent op Lowlands, dan knallen we.”