Partyflock noodgedwongen commerciëler

Banner en gerichte mailings moeten site gaan bekostigen

Nu het brein achter de razend populaire dance community Partyflock is afgestudeerd, kan de site niet meer gebruik maken van de servers van de Universiteit Twente. Vandaar dat de met vrijwilligers werkende site per 1 april commerciëler moet gaan werken. Marketingmanager Karian van Gulick: “We denken daarbij niet aan banners van pensioenfondsen, want de gemiddelde leeftijd van onze bezoekers is 21,9 jaar.”

Banner en gerichte mailings moeten site gaan bekostigen

Oplettende bezoekers van de razend populaire dance community Party Flock hebben het vast al gemerkt: sinds kort ontbreekt het logo van de Universiteit Twente. De reden is simpel: het brein achter de site, Thomas van Gulick is onlangs afgestudeerd. Maar de consequentie daarvan is, dat de site niet meer gebruik kan maken van de servers van de universiteit. In de afgelopen drie en een half jaar is Partyflock uitgegroeid tot de grootste dance community van Nederland. “We hebben maandelijks 80 miljoen pageviews, ongeveer net zoveel als de site van de Telegraaf”, vertelt een trotse Karian van Gulick, de zus van Thomas, die de marketing verzorgt. De cijfers liegen er niet om: Partyflock heeft 115.000 actieve leden, trekt bijna een half miljoen unieke bezoekers per maand en groeit nog steeds. Vijfenzestig vrijwilligers trekken de kar. Ondanks het enorme dataverkeer van Partyflock stelde Universiteit Twente graag zijn servers ter beschikking. “We hadden wel eens discussies, maar het paste wel goed in het plaatje van ‘de ondernemende universiteit’, dus ze stonden er sympathiek tegenover”, weet Van Gulick. Maar nu dus niet langer, al opent het vertrek wel mogelijkheden. “We hebben jarenlang adverteerders af moeten houden, want dat strookte natuurlijk niet met het overheidsgeld van de universiteit.” Om zelf de hosting te kunnen betalen zal er vanaf 1 april (geen grap) op Partyflock een banner komen te staan. Ook zullen de leden ongeveer twee gerichte commerciële mailtjes per week in hun inbox aan gaan treffen. Van Gulick denkt dat de leden de noodzaak wel in kunnen zien: “We moesten iets doen of we moesten stoppen. Het is niet zo dat we geld willen zien. We blijven trouw aan de spirit waar we in begonnen zijn, maar ons spaarpotje is gewoon leeg. We zoeken de adverteerders wel binnen de dance scène. We denken niet aan een of ander pensioenfonds, want de gemiddelde leeftijd van onze bezoekers is 21,9 jaar…”