Tien jaar 'Mort Aux Vaches'

Concertopnamen te horen bij Dwars

Ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van de cd-reeks 'Mort Aux Vaches', een samenwerking tussen de VPRO en Staalplaat, vond er zondagmiddag jl een kleinschalig festival in Paradiso plaats met optredens van Goodiepal, Colleen en Tape.

Concertopnamen te horen bij Dwars

Zondagmiddag jl. vond er in Paradiso een kleinschalig festival plaats, georganiseerd door de VPRO en Staalplaat, om het tienjarig bestaan van de cd-reeks 'Mort Aux Vaches' luister bij te zetten. Een cd-reeks, die een weerslag vormt van de bij de VPRO gemaakte sessie-opnamen die sinds 1994 door muziekuitgeverij Staalplaat in een gelimiteerde oplage worden uitgegeven. Muziek variërend van de schoonste droom tot de gruwelijkste nachtmerrie. Tevens viel zondag het startschot voor het nieuwe programma Dwars, als onderdeel van de muziekbalk Zeldzaam, dat elke donderdag tussen 23.02 en 24.00 op 747AM te horen is. In 'Dwars' zullen muziekspecials worden uitgezonden die tot voor kort bij De Avonden te horen waren. En uiteraard duikt Dwars ook wekelijks op bij de 'shows' op 3VOOR12. Tijd voor een feestje dus. Op een zonnige zondagmiddag was het Goodiepal die in de bovenzaal van Paradiso als eerste zijn kunsten mocht vertonen. Goodiepal is het project van Kristian Vester, een verstrooide professor afkomstig van de Farroër Eilanden. Gekleed in traditionele klederdracht begon hij zijn set met het opzetten van zee- en vogelgeluiden waarbij hij al fluitend een zelfgebouwde speelgoeddoos bediende. En dat een kwartier lang, onvermoeibaar. Vervolgens kwam de 'mechanical bird' tevoorschijn. Een zelfgemaakte gietijzeren vogel die op commando (een kwestie van het wieltje opwinden) een alleraardigst riedeltje floot. Een vrolijke bedoening dus, met al het gefluit. Toch bleek Kristian Vester ook een ernstige man, en vooral een rasentertainer, door een minutenlange redevoering te houden over een zeer bijzondere steen die 7000 jaar voor Christus op Groenland was gevonden. Een mythisch voorwerp, zo bleek, toen duidelijk werd dat de steen magnetische informatie bevatte. Door deze informatie te decoderen kon er worden vastgesteld dat het hier om de allereerste muziekopnamen ging. Helaas is de steen verloren gegaan en is de muziek nog het enige resterende bewijs. Tuurlijk! En voor de aardigheid heeft Goodiepal de muziek op geel-bruin vinyl laten persen en zodoende klonk er Skandinavische folklore door de speakers. Kortom, een raadselachtig maar vooral memorabel optreden. Vervolgens was de beurt aan Colleen, ofwel Cécile Schott uit Parijs. Met een rijk en speels instrumentarium, bestaande uit cello, accordeon, gitaar (met strijkstok), melodica, allerhande muziekdoosjes, tongenharp en citer, ging de Française op een inventieve manier om met de beperking van een eenmansact. Middels 'loops' werden diverse lagen gecreëerd, waarover Colleen improviseerde. Minimaal getokkel ontaardden in rijk gearrangeerde en bedwelmende melodieën. Dit alles zonder computer, terwijl haar debuutalbum Everybody Alive Wants Answers wel met digitale middelen tot stand is gekomen. Het was Tape uit Zweden die de middag afsloot. Een trio uit Zweden bestaande uit de gebroeders Johan en Andreas Bertling en Thomas Hallonsten. Terwijl de ene broer (Andreas) zich concentreerde op zijn laptop - waar veldopnamen werden bewerkt - was het broer Johan die zich over de gitaar en het tafelharmonium ontfermde. Het Hammond orgel, glockenspiel, synthesizer en melodica werden bediend door Thomas Hallonsten. Een opmerkelijk en intiem samenspel waarbij verstilling het sleutelwoord was. Een cinematografisch geheel dat extra werd versterkt door de rijke omgevingsgeluiden. Drie nieuwe namen lijken dus aan de 'Mort Aux Vaches'-reeks te worden toegevoegd. De concertopnamen van deze middag zijn vanavond te horen bij Dwars op 747AM. Of inderdaad, op elk gewenst moment, via 3VOOR12.