Lancering nieuwe website OOR voelt als keerpunt voor redactie Lancering nieuwe website OOR voelt als keerpunt voor redactie

Paul Evers: “We zijn te goed om aan gedoe ten onder te gaan”

Lancering nieuwe website OOR voelt als keerpunt voor redactie

Paul Evers: “We zijn te goed om aan gedoe ten onder te gaan”

Donderdag klokslag vijf uur was ie er: de vernieuwde OOR-site. Met naast een goed werkende concertagenda met zoekmachine nu ook een downloadservice als extraatje. Maar dat is niet het belangrijkste volgens uitgever Paul Evers: “We zijn na een zware zomer weer aan het bouwen.”

Paul Evers: “We zijn te goed om aan gedoe ten onder te gaan”

“Ik ben betrekkelijk blij.” Paul Evers, jarenlang hoofdredacteur en nog steeds uitgever van Muziektijdschrift OOR is aanvankelijk heel gereserveerd over zijn eigen nieuwe OOR-website, die donderdag werd gelanceerd. Als even later de beloofde gratis downloads van onbekende bands worden aangesneden, blijkt waarom: “Dat is zo’n puntje dat we nog moeten rechtzetten. Dat had gisteren klaar moeten zijn, maar helaas is het niet gelukt. Zo zijn er nog wat dingetjes. Vandaag hebben we er weer een paar gerepareerd. Na het weekend moeten ze allemaal zijn afgevinkt.” Als de minpuntjes eruit zijn, kan Evers wel enthousiast vertellen over de site, die naast kort nieuws en een concertagenda ook betaalde en onbetaalde downloads aanbiedt. “We bieden een mix van inhoud en service die ik op andere plekken nog niet gezien heb. Natuurlijk, op het gebied van de content zijn er al heel veel alternatieven verschenen en zijn we misschien rijkelijk laat. Maar ik denk dat we juist met de combinatie van betaalde downloads en goede inhoud juist vroeg zijn. Het is niet onze bedoeling om de concurrentieslag aan te gaan met de grote downloadwinkels. De ingevoerde internetter die ook muziekfreak is, zal vast niet ondersteboven zijn van onze dienst. Maar er zijn veel muziekliefhebbers die veel minder ingevoerd zijn. En dan is de mogelijkheid om iets wat je wel oké vindt, meteen te kopen volgens mij heel handig. Nee, volgens mij zijn we precies op tijd.” Op een heel andere manier komt de nieuwe site ook precies op tijd. OOR kreeg de deze zomer een hoog oplopend conflict met haar freelancers, die collectief het werk neerlegden omdat ze veel te laat betaald werden. Dat zorgde ook op de redactie voor veel spanningen. Bij afwezigheid van het freelance-leger nam de werkdruk enorm toe, en de lol in het werk evenredig af. “De redactie heeft het moeilijk gehad, dat is zeker. Het was zwaar, maar de koers is nu helder. Zonder arrogant te willen zijn, vind ik echt dat we te goed zijn om ten onder te gaan aan gedoe. Deze site is wat dat betreft een tastbare markering van het keerpunt. Het voelt als terugkomen. Na een diep dal deze zomer bouwen we weer ergens aan. Dat voelt goed.” Evers beseft dat de site staat of valt met een werkende service en actualiteit. Behalve de kleine technische puntjes op de nog hoofdloze i-tjes die dit weekend gezet worden, pakt hij het daarom heel anders aan dan bij de oude site. “We hebben geleerd van de vorige website. Die was gewoon niet goed. We hadden er te weinig aandacht voor. Nu is er daarom een driekoppige redactie die voor dagelijks nieuws moet zorgen. Ook hopen we op een wisselwerking met de gewone redactie. Zo schreef Herman van der Horst gisteren voor de website snel een mooi I.M. over André Hazes.” Persoonlijke favoriet van Evers is DERUIT, de digitale versie van OOR’s concertagenda. “Cool toch?” Het moet gezegd, hij werkt vlekkeloos. Van Sting tot Feverdream, in twee tellen weet je waar ze wanneer spelen dankzij een simpele en simpele zoekmachine. En ben je morgen in Groningen, klik dan in de kalender even op je dag en kies je stad. Het enige wat nog mist, is de mogelijkheid om meteen een kaartje te kunnen kopen. Evers: “Daar hebben we zeker aan gedacht. Het is een van de vele nieuwe ideeën die door mijn hoofd razen. Maar nu nog niet. Misschien in de tweede fase.” Die tweede fase, met als het goed is ook meer mogelijkheden voor abonnees van de papieren versie, komt er zeker aan. Maar een datum wil Evers niet noemen. Dat deed hij wel voor de lancering van de huidige site. Vervolgens moest hij op zijn belofte terugkomen omdat de platenmaatschappijen minder makkelijk meewerkten dan hij had gedacht. “Ook daar hebben we van geleerd. Eerst dit neerzetten als een huis, dan de volgende stap.”

Nu op 3voor12