Succesvolle mobiele songwizzard van Shazam nog niet in Nederland

Nooit meer in het ongewisse over de songtitel en uitvoerende

Als je op de radio een geweldig nummer hoort, dan wil je natuurlijk graag weten wat het was. Sinds twee jaar hoef je in Engeland niet meer op de afkondiging van de dj te wachten. Je houdt gewoon je mobieltje voor de box en krijgt je alle informatie in een sms-je. Reeds een miljoen Britten gebruiken dit herkenningssysteem van Shazam Entertainment. Het bestaat ook in veel andere landen, maar nog niet in Nederland.

Nooit meer in het ongewisse over de songtitel en uitvoerende

Het systeem werkt heel simpel: toets een code in op je mobieltje en houd de telefoon dertig seconden voor de geluidsbron. Even wachten, en je ontvangt een sms-je terug met de titel van het liedje en naam van de act. Dit liedjes herkenningssysteem van Shazam Entertainment is een succes in Engeland. Twee jaar na introductie is het onlangs door een miljoen Britten geraadpleegd, die samen informatie over vier miljoen nummers op hebben gevraagd. Telkens hadden ze er 59 pence (84 eurocent) voor over om te weten wat ze hoorden. “Ik zou het ook niet weten waarom het nog niet in Nederland bestaat – het is niet zo dat al die Britten allemaal graag een popquiz willen winnen”, lacht Claus Nehmzow, international development director bij Shazam. “We brengen het systeem nu al in dertien landen over de hele wereld, ik denk niet dat Nederlanders geen geld over hebben voor deze service. Het is niet alleen zo dat dj’s vaak vergeten een nummer af te kondigen, het gaat ook om het gemak. Als je net achter het stuur zit, heb je vaak geen pen ter hand.” Vervolgens kan de gebruiker de ringtone downloaden, de cd of download kopen, of een muzikale boodschap met een fragment van dat nummer aan zijn vrienden doorsturen. De geluiden die via de mobiele telefoons binnenkomen worden op ritmepatronen en frequenties vergeleken met zogenaamde vingerafdrukken van een muzikale database van 1,6 miljoen songs. Volgens Nehmzow is meer dan 90% van de aanvragen raak: “Soms staat de muziek niet luid genoeg ten opzichte van het achtergrondgeluid, en het werkt natuurlijk ook niet bij livemuziek.” Ook biedt de database enorme marketingmogelijkheden voor trendspotters. Er zijn wel eens verrassingen. Nehmzow: “We maken wekelijks een hitparade van de meest aangevraagde nummers en daarin stond in Engeland opeens een nummer van Rammstein in de top 3, terwijl dat Duitstalige nummer natuurlijk niet op de Britse radio werd gedraaid. Wat bleek: veel mensen hielden hun mobieltje omhoog tijdens een film waar dat nummer in voor kwam.” In Duitsland is het systeem in augustus vorig jaar geïntroduceerd door telefoonmaatschappij Vodafone. Daar kost de informatie 49 eurocent en het is erg goed ontvangen in de pers. De Nederlandse tak van Vodafone houdt vooralsnog de boot af. “We houden het in overweging, maar ieder land ontwikkelt bij Vodafone zijn eigen marketing activiteiten”, zegt PR manager Raul Willems van Vodafone Nederland. “Het is afhankelijk van het succes in andere landen. Invoering van dit systeem vergt investeringen in ons netwerk en die moeten terugverdiend kunnen worden.”