Luisterpaal 3VOOR12 bereikt mijlpaal Luisterpaal 3VOOR12 bereikt mijlpaal

Digitale luisterzuil trekt ruim 100.000 bezoekers in één maand

Luisterpaal 3VOOR12 bereikt mijlpaal

Digitale luisterzuil trekt ruim 100.000 bezoekers in één maand

De Luisterpaal van VPRO's popplatform 3VOOR12 heeft in september voor het eerst in zijn bestaan meer dan 100.000 bezoekers in één maand tijd getrokken. Daarmee heeft de Luisterpaal een nieuwe mijlpaal bereikt. In de eerste maand van bestaan bleef de teller nog op 30.000 steken.

Digitale luisterzuil trekt ruim 100.000 bezoekers in één maand

De Luisterpaal is in juni 2003 in het leven geroepen. Bezoekers van de website 3VOOR12 kunnen daar op elk moment nieuwe albums volledig beluisteren om zo zelf een oordeel te vellen over platen waarvan de 3VOOR12-redactie vindt dat ze het op journalistieke gronden verdienen om gehoord te worden. Vervolgens ontstaat in het forum van 3VOOR12 doorgaans een levendige discussie waarbij de liefhebbers en haters van de muziek de degens kruisen. In 15 maanden tijd hebben meer dan 250 albums in de Luisterpaal gestaan. De albums staan doorgaans enkele weken online, vaak al voordat de platen in de winkels liggen. De bezoekers van 3VOOR12 hebben zo kunnen luisteren naar albums van artiesten als Björk, Nick Cave & The Bad Seeds en Dizzee Rascal. Ook opkomende (Nederlandse) bands zijn te beluisteren geweest, zoals de debuutalbums van Voicst en Kubus. Albums op de Luisterpaal kunnen niet worden gedownload, ze worden alleen 'streaming' aangeboden. Onafhankelijk plugger Arthur van der Werf was vanaf het begin enthousiast. Hij leverde onder andere het album van Franz Ferdinand aan de Luisterpaal. Een album dat het dit jaar ook in Nederland heel goed deed. Maar om nou te zeggen dat dat allemaal de schuld van de Luisterpaal is, gaat ook Van de Werf te ver: “Het is moelijk om de impact op de verkoop te meten. Wel weet ik als verkoper in een muziekzaak uit eigen ervaring dat mensen af en toe naar binnen wandelen met de vraag naar album x, omdat ze die ‘in de Luisterpaal’ gehoord hebben.” Behalve als handige service voor hem als plugger (“album horen? Check de Luisterpaal”) vindt Van der Werf het initiatief vooral ook als muziekliefhebber een mooi ding: “Ik denk dat mensen dankzij de Luisterpaal muziek kunnen horen die ze anders nergens zullen horen. Ja, misschien een single op de radio. Maar niet een heel album.” Iets anders verliep het bij Sony, geeft marketingmanager Dagmar Heijmans toe: “Wij hebben in eerste instantie wel even de kat uit de boom gekeken. Er was voor ons in het begin onduidelijkheid over de bescherming van de muziek en de auteursrechten.” Inmiddels is ook Sony om. Teddybears Stockholm zat bijvoorbeeld onlangs in de Luisterpaal. Dat was vooral mogelijk omdat het roer afgelopen jaar wel is omgegaan bij Sony. Heijmans: “Helemaal in de begintijd van internet was alles prima. Niet lang daarna ging werkelijk alles op slot. Voor elk ideetje moesten we tot aan de hoogste baas in New York toestemming vragen. Gelukkig hebben we nu weer wat meer vrijheden en mogen we tot op zekere hoogte zelf beslissen of iets een goed idee is." Zo vindt Heijmans het alvast een heel goed idee dat de nieuwe System Of A Down die volgend voorjaar uitkomt ook in de Luisterpaal komt. "Maar," waarschuwt hij, "dat is wel weer een lastige. Het is niet altijd de platenmaatschappij die dwarsligt, ook de band zelf kan soms toestemming weigeren." Wat vind jij van de 3VOOR12 Luisterpaal? Vertel het ons in het forum.

Nu op 3voor12