Achter de tafel op het podium zit Sander van der Sluis, stille vennoot van Extrema en sprekend namens de Belangenvereniging Dance (BVD), gebroederlijk naast Anja Kroeze van Buma/Stemra. Van der Sluis zocht zo'n vijf jaar geleden bewust het conflict op met de auteursrechtenorganisatie Buma. Hij weigerde als festivalorganisator nog langer de jaarlijks verschuldigde bedragen te betalen. Van der Sluis was van mening dat de verdeling van diezelfde gelden door Buma op een oneerlijke manier verliep. Kortweg: het geld kwam niet terecht bij de muzikanten die de muziek maakten die op zijn festival gedraaid werd.
Inmiddels zijn we wat jaartjes verder en is de BVD, waarin 27 organisatoren verenigd zijn, opgericht om bij dit soort zaken meer slagkracht te hebben. En met succes, want Buma en de BVD zijn sinds 2003 in gesprek en doen de ADE-bezoeker vanmiddag verslag van de vorderingen. Natuurlijk is er ook ruimte om ideeën aan te dragen en discussie te voeren.
Tot 2001 verdeelde Buma het geld dat via de dance-festivals binnen kwam volgens het zogenaamde referentierepertoire: een soort grote gemene deler. Hierbij speelde bijvoorbeeld ook de dance-hitlijsten een rol. Kritiek hierop was dat het geld nogal eens bij de verkeerde namen terechtkwam. En dus wordt er gewerkt aan een nieuwe verdeelsleutel.
Inmiddels maakt Buma onderscheid tussen grote evenementen, die meer dan 100.000 euro omzetten en de overige kleinere party's. De grote feesten moeten de setlijsten van de dj's na afloop gewoon worden ingeleverd bij de Buma, zodat daar één op één kan worden uitgekeerd. De gelden van de kleinere evenementen blijven volgens het referentierepertoire verdeeld. Voor die evenementen blijkt het verzamelen van setlisten ondoenlijk.
En zo kon door de opgave van setlijsten in 2002 meteen 22 procent worden afgerekend. Je zou zeggen: een mooie start. Maar in 2003 liep dit terug tot 18 procent. Rara? De centrale vraag is vanmiddag dan ook: hoe krijg je dj's zo ver dat zij het gedraaide repertoire opgeven?
Dj Jurgen, ook op het podium, draait al 25 jaar en heeft een hekel aan het invullen van de Bumalijsten. "Soms draai je drie keer op een avond en dan staan er ook nog eens fans na afloop. En als je het niet meteen doet, blijft het liggen en doe je het nooit. Het is rotwerk." Ook het twintigkoppige publiek denkt mee: "In Duitsland zit er iemand naast de dj op het podium. Die schrijft mee."
Jeanine van Ginkel van Buma vindt dat er dwang moet komen. Jurgen benadrukt dat dj's 'gewoon' geen zin hebben die lijsten in te vullen. " En van tevoren kan ook niet. Ik weet nooit wat ik ga draaien." Van der Sluis vindt dat er goede afspraken met dj's moeten komen. "Zij moeten de artiesten die de muziek maken respecteren." Anja Kroeze van de Buma over dwang: "Dat hebben we nog niet eerder gedaan omdat dat ook investeringen vraagt. Het blijft toch een kosten/baten-afweging."
Om aan te geven hoe zeer het hem ernst is en dat het overleg van BVD en Buma vordert, stelt hij dat de nieuwe regeling met de Buma per 2005 van kracht zal zijn. Applaus! Van beide kanten. Aan die twee partijen zal het vanmiddag ook niet liggen. Ze zijn het overal roerend over eens. Na een klein half uurtje heeft iedereen zijn zegje gedaan en verlaat iedereen de zaal.
Buma en BVD zitten op dezelfde lijn, nu de dj's nog
Verslag: Dutch dj dance distribution debate
Bij binnenkomst in de ruimte wordt er een ADE-reclame, met daarin een draaiorgel en een schuddende centenbak, op de muur geprojecteerd. Bij toeval laat het spotje duidelijk zien over welk probleem hier vanmiddag gesproken gaat worden. Want hoeveel van elke euro in die centenbak komt nu eigenlijk terecht bij de componist die op datzelfde orgel gedraaid wordt?