Warp-artiest Jimmy Edgar zet computervirussen aan het werk

“Ik gebruik computervirussen om interessante geluiden mee te maken”

De meeste artiesten op het Britse elektronica label Warp zijn nogal gezichtsloos. Maar nieuweling Jimmy Edgar kwam deze zomer met zijn Access Rhythm EP zo vaak in de pers, dat zijn foto in alle hippe bladen stond. Met zijn door r'n'b geïnspireerde sound zou je kunnen stellen dat Jimmy Edgar zo de eerste popster op het Warp-label is. 3VOOR12 interviewde de 20-jarige uit Detroit, die graag virussen verspreidt.

“Ik gebruik computervirussen om interessante geluiden mee te maken”

Deze lente werd de elektronicawereld verblijd met de het nieuwe op r’n’b gerelateerde geluid van nieuwkomer Jimmy Edgar. Deze 20-jarige uit Detroit debuteerde met de Access Rhythm EP op het Britse Warplabel. Meteen sprongen de hippe bladen op hem. Terwijl andere artiesten als Autechre, Aphex Twin, Squarepusher van het Warplabel meestal buiten de schijnwerpers blijven, stond Edgar in alle bladen. Hij blijft er zelf nogal laconiek onder: “Het gaat mij voornamelijk om maken van muziek, maar natuurlijk is het cool wanneer mensen een gezicht op de muziek kunnen plakken.” Vooral op Edgars nieuwe album Bounce, Make, Model komt de verwantschap met r’n’b naar voren. “Ik ben een grote fan van r'n'b”, beaamt hij, ”maar ik gebruik geen r’n’b-samples. Ik ben een fan van de manier van produceren van r’n’b. Of ik dansmuziek maak, weet ik niet. Maar dansmuziek is moeilijk te definiëren. Het omvat zoveel genres. Sommige mensen kunnen inderdaad dansen op mijn muziek, ja. Ik moonwalk op mijn eigen muziek.” Zijn eigen geluid dankt Edgar ook aan het handige gebruik van computervirussen.“Maar ik verspreid er nooit een gevaarlijke naar anderen”, ontzenuwt Edgar. “Het gaat om virussen op mijn eigen computers, die ik ook snel weer kan deleten. Het idee kwam tijdens een droom tot me. Ik gebruik die virussen in mijn voordeel om zo interessante geluiden te maken.” Opmerkelijk is de eerste track No Static op Edgars debuut EP Access Rhythm. Daarop staat een rap die zeker niet uit zijn eigen mond komt. Inderdaad. “Ik liep in Detroit met mijn minidisk over straat, toen een junk om geld bedelde. Ik heb hem toen de microfoon voor zijn mond geduwd, zijn raps opgenomen en later gesampled. Ja, ik heb hem daar wat sigaretten en drank voor gegeven. Mochten de verkopen astronomisch hoog worden, dan treffen we wel een regeling”, lacht Edgar. Luister naar het hele interview met Jimmy Edgar uit het programma Dubbel Check.