Poppodia vinden nieuwe inkomstenbron in sponsoring

Doornroosje directeur Toine Tax streeft naar 2,5 procent sponsorgeld

Poppodia zoeken steeds vaker naar sponsors om nieuwe inkomsten te genereren. Doornroosje in Nijmegen laat een bank een vaste dansavond sponsoren terwijl De Effenaar in Eindhoven een speciale website voor sponsors bouwt. “We hebben allemaal financieringsproblemen, dan is het logisch dat je verder kijkt”, zegt Doornroosje-directeur Toine Tax.

Doornroosje directeur Toine Tax streeft naar 2,5 procent sponsorgeld

De overheid schroeft de subsidiekraan steeds verder dicht en dat ondervinden poppodia aan den lijve. “We hebben allemaal financieringsproblemen, dan is het logisch dat je verder kijkt”, zegt Toine Tax, directeur van Doornroosje. Zijn podium sluit sinds kort sponsordeals. De lokale Rabobank verbindt zijn naam bijvoorbeeld aan een dansavond. Tax hoopt uiteindelijk 2,5 procent van zijn omzet via sponsoring binnen te halen. Ook andere podia bestuderen de mogelijkheden. Het Nijmeegse podium analyseert op dit moment zijn publiek per avond. Tax wil voor verschillende avonden verschillende sponsors vinden. “We dragen veel minder als vroeger uit waar we wel of niet voor staan. Daardoor kunnen we een heel breed publiek bedienen. De ene keer is er een R&B-avond met veel nationaliteiten terwijl op eighties-avonden veel 35-plussers komen. Elke doelgroep is weer interessant voor een andere sponsor.” Doornroosje zoekt ook naar verschillende sponsors omdat de naam van het podium volgens Tax in Nijmegen niet goed ligt. “Het wordt geassocieerd met graffiti en een drugswinkeltje. Dan is het belangrijk dat je kan zeggen dat een bedrijf niet Doornroosje als geheel sponsort, maar alleen een avond.” De poppodia zijn niet de eerste culturele instellingen die op zoek gaan naar giften en sponsoring. In de museumwereld is het gebruikelijker dat rijke ondernemers of particulieren een grote gift doen en dan bijvoorbeeld een zaal of expositieruimte naar zich vernoemd krijgen. “Maar die situatie draai ik om”, stelt Tax. “We vragen niet alleen om geld. Ik bied iets aan en zo ontstaat er meerwaarde voor beide partijen. Wij hebben grip op die vluchtige, jeugdige markt.” Tax stelt dat sponsors geen invloed krijgen op het programma. De Effenaar in Eindhoven is ook bezig om sponsors voor zich te winnen. “Maar dan wel voor de nieuwe Effenaar, die in september opent”, zegt Patrick Clerkx, hoofd PR & Marketing. “Tegen die tijd wil ik een fatsoenlijk sponsorbeleid op poten hebben. Daarvoor ben ik bezig met een website waar potentiële sponsors kunnen zien wat we te bieden hebben. Dat varieert van VIP-arrangementen tot bedrijfsuitstapjes, of dat je je naam koppelt aan een bepaalde dance-avond.” Op dit moment laat De Effenaar zich al sponsoren door mediapartners als Oor. Het Utrechtse Tivoli is volgens pr-medewerker Lieke Timmermans al langer bezig met sponsoring. “Maar het moet wel kloppen. Laatst hadden we bijvoorbeeld een kinderdisco, en daar verbond een nieuw kinderdrankje zich aan. Zoiets proberen we vaker, maar het moet niet te geforceerd worden. Trouwens, veel grote merken bedenken eerst hun feest en zoeken dan pas een locatie.” De ontwikkeling bij Doornroosje en De Effenaar vindt ze wel interessant. Tax benadrukt dat de sponsordeals geen enorme bedragen opleveren. “Liever tien tot twintig kleine sponsordeals dan één heel grote. Als we 1 procent via deze sponsoring binnen kunnen krijgen, is het al veel. En dan tel ik de brouwer niet mee. Met die erbij is het mijn target om uiteindelijk 2,5 procent te verdienen, zo’n 50.000 euro.”