ID&T halveert ook prijs van Thunderdome

Concurrentiestrijd tussen dance-organisatoren losgebarsten

Vorige week leek het nog een sympathiek gebaar. ID&T directeur Duncan Stutterheim kondigde een verlaging van tien procent aan voor al zijn evenementen. Om te laten zien dat hij het meende, halveerde hij de prijs van Innercity 2004. Een week later zet ID&T openlijk de aanval in op concurrent UDC door nu ook de prijs van haar hardcore feest Thunderdome te halveren.

Concurrentiestrijd tussen dance-organisatoren losgebarsten

ID&T heeft besloten om ook de prijs van de aankomende hardcore party Thunderdome op vier december te halveren. Daarmee lijkt de aanval op concurrent UDC definitief geopend. Op dezelfde dag organiseert deze namelijk de eerste wintereditie van Dance Valley. Thunderdome is de oudste telg in de ID&T-stal en bracht de organisatie de eerste roem en rijkdom. Vorige week kondigde ID&T al aan ook de prijs van Innercity 2004 te halveren en vanaf volgend jaar alle evenementen minimaal tien procent goedkoper te maken. Toen sprak Brian Bout van UDC nog van een paniekreactie. Donderdagmiddag was hij niet bereikbaar voor commentaar. Was dance een aantal jaar geleden nog de redding van menig poppodium, op dit moment zit de klad er behoorlijk in bij vooral de grote dancefeesten. De laatste edities van Q-dance in de HMH verkochten niet uit. De prijshalvering van de komende ID&T evenementen Innercity en Thunderdome zijn ingegeven door de slechte kaartverkoop, erkent Stutterheim. Hij zegt tot de conclusie te zijn gekomen dat zijn evenementen te duur zijn. Ook UDC gaf eerder tegenover 3VOOR12 toe dat 2004 een duidelijke stagnatie kent in het festival- en feestbezoek. ID&T is over het algemeen duurder dan UDC. Ter vergelijking: UDC biedt op vier december voor 47,50 in totaal acht podia met bijna 70 acts, ID&T’s Thunderdome kostte voor de halvering 45,25 en heeft twintig dj’s op twee podia staan. Beide evenementen hebben binnen het genre aansprekende namen. Een halvering van de prijs is op grond van die cijfers niet eens zo heel gek. Veel feestbezoekers klagen op forums echter ook regelmatig over de grootschaligheid van sommige evenementen. Of acht podia beter is dan twee, is volgens die bezoekers in ieder geval twijfelachtig. Maar twijfelachtig of niet, de bezoeker is voorlopig wel de lachende derde, denkt 3VOOR12’s eigen dancegoeroe en dj Lady Aida: “We gaan goede tijden tegemoet! 2005 wordt een topjaar voor de feestganger. Ik hoop echt dat het net zo erg wordt als bij de supermarkten.” Of dat ook voor de lange termijn geldt, is allerminst zeker. In het algemeen is een prijzenoorlog uiteindelijk slecht voor de consument wanneer er één overwinnaar uit de strijd komt. Die kan dan de prijzen weer verhogen en doet dat ook bijna altijd. De praktijk leert dat nieuwe concurrenten in dat geval niet weer meteen terugkeren in de markt. Elke markt kent namelijk instapdrempels die nieuwe spelers moeten overwinnen. Maar er hoeft niet altijd een winnaar uit de bus te komen. Zo voeren bijvoorbeeld de brillenwinkels al jaren een keiharde concurrentiestrijd, zonder elkaar uit de markt te drukken. Als ID&T en UDC elkaar op een vergelijkbare manier blijven beconcurreren, blijft de kijker - ook bij feesten en concerten - de winnaar. De iets kleinere dance organisatoren van Awakenings en Extrema waren niet bereikbaar voor commentaar.