Aantal zelfstandige promotiebureaus neemt snel toe Aantal zelfstandige promotiebureaus neemt snel toe

EMI-trio richt PR Indies op, vermaarde fusie BMG en Sony kan voor nieuwe bedrijven zorgen

Aantal zelfstandige promotiebureaus neemt snel toe

EMI-trio richt PR Indies op, vermaarde fusie BMG en Sony kan voor nieuwe bedrijven zorgen

Vlak voordat bij EMI wordt gereorganiseerd, heeft een drietal EMI-werknemers een eigen promotiebureau opgericht: PR Indies. Het aantal independent promotors neemt in een snel tempo toe. Corné Bos (Veel Promo): “Platenmaatschappijen hebben steeds minder geld voor eigen promotors.”

EMI-trio richt PR Indies op, vermaarde fusie BMG en Sony kan voor nieuwe bedrijven zorgen

Op bevrijdingsdag stuurden Rudo de Raaff, Pjotr Wessels en Atte de Jong van platenmaatschappij EMI het persbericht rond met de mededeling dat ze een eigen promotiebureau hebben opgericht: PR Indies. Het zelfstandige bedrijf wist er bij te vermelden dat reeds een 3-jarig contract met oud-werkgever EMI is afgesloten. Met het oprichten van het onafhankelijke promobedrijf, zet het EMI-trio een trend voort die de laatste jaren ontstaan is. Dergelijke bedrijven schieten namelijk als paddestoelen uit de grond, aangezien platenmaatschappijen eerder geneigd zijn om promotie door onafhankelijke bedrijven te laten doen in plaats van hiervoor werknemers in dienst te nemen. Na verschillende reorganisaties van majors als Universal, Warner en EMI en mogelijke nieuwe ontwikkelingen in de muziekindustrie, lijkt een uitbreiding van zelfstandige promotiebedrijven op komst. Volgens Corné Bos van promotiebedrijf Veel Promo zal vooral de mogelijke fusie van BMG en Sony zorgen voor dit soort nieuwe bedrijven. Hij ziet promotieactiviteiten weer naar de oude situatie terugkeren. “Vroeger waren alle promotors independent, vervolgens kwamen ze in vaste dienst en nu wordt weer veel werk afgestoten. Platenmaatschappijen worden langzaam productiehuizen die twaalf releases per jaar uitbrengen. Platenmaatschappijen hebben steeds minder geld voor vaste promotors, maar promotie blijft zeker nodig.” Nadat Bos in 2000 vertrok bij Pias, richtte hij met Jeroen Kleijn Veel Promo op. Destijds hadden ze al enkele opdrachten, maar het werden er geleidelijk meer. Momenteel behandelt Veel Promo artiesten en bands van o.a. Labels, Sony, Excelsior en Epitaph. Andere onafhankelijke promotiebedrijven die de afgelopen jaren in Nederland zijn opgericht, zijn Pinguin Tour Support (door Humphrey van der Klaauw en Erwin Vogel) en Rock ‘n’ Roll Highschool van de van Roadrunner afkomstige Liesbeth Oosterwijk en Minke Weeda. PR Indies hoort na de reorganisatie van EMI welke artiesten ze hiervan toebedeeld krijgen. Toch heeft het bedrijf aan alleen EMI als opdrachtgever niet genoeg. Pjotr Wessels: “We zijn tevens met nieuwe klanten aan het praten, uiteindelijk moet er ook bij ons rook uit de schoorsteen komen. Maar platenmaatschappijen hebben veel klussen, dus ik heb er vertrouwen in dat we veel werk krijgen. In het buitenland zie je overigens ook vaak dat platenmaatschappijen independents inhuren.” Gevraagd naar de reactie van EMI op het vertrek van het trio zegt Wessels: “Ze vinden het jammer dat we weg gaan, maar te gek voor ons. Het komt op dit moment misschien zelfs goed uit, want er zijn wel drie mensen weg.” De beslissing om PR Indies op te richten werd volgens hem genomen voordat bekend werd dat EMI wereldwijd gaat reorganiseren. Naast het ontstaan van een groter aantal zelfstandige promotiebedrijven, ziet Corné Bos ook een ontwikkeling in het takenpakket van een promotiebedrijf. “Het is niet meer voldoende om een cd’tje te pluggen. Promotie wordt steeds breder. Je moet bijvoorbeeld nadenken over hoe je DJ’s en evenementen steeds populairder kunt maken. De inkomsten voor de platenmaatschappij komen namelijk in tegenstelling tot vroeger steeds vaker van optredens van artiesten. Een DJ die €1.500 per gig krijgt, kan in één jaar wel €300.000 omzetten. Dat kan een platenmaatschappij momenteel niet verdienen met een geluidsdrager. De muziekindustrie - of noem het maar entertainmentindustrie - is hard aan het veranderen.”

nu op 3voor12