Vakbond van musici: "Illegaal kopiëren niet belangrijkste oorzaak van crisis"

Krezip volgens Ntb beter af zonder deal met Warner

De Nederlandse Toonkunstenaarsbond (Ntb) vindt dat de muziekindustrie niet steeds met de beschuldigende vinger naar downloadende consumenten moet wijzen, maar eerst eens naar zichzelf. Gebrek aan investeringen is volgens de vakbond voor musici de belangrijkste reden voor de huidige crisis.

Krezip volgens Ntb beter af zonder deal met Warner

Niet het illegaal kopiëren van muziek, maar de kortzichtige korte termijn investeringen in de jaren tachtig en negentig zijn de belangrijkste oorzaak van de crisis waar de muzieksector zich in begeeft. Dat zegt Erwin Angad-Gaur van de vakbond voor musici (Ntb, Nederlandse Toonkunstenaarsbond) in reactie op de bezuinigingen bij Warner eerder deze week. “Het is het zoveelste bewijs dat de muziekindustrie het niet meer weet. Het enige dat ze doen is roepen dat illegaal downloaden en kopiëren de schuld van alles is. De muziekindustrie krijgt nu de rekening gepresenteerd van het gebrek aan investeringen in de voorgaande jaren. De laatste twee decennia zijn er grote winsten gemaakt na de introductie van de cd dankzij vervangingsaankopen. Investeren in de toekomst is echter nauwelijks gedaan.” Angad-Gaur vreest dat het niet blijft bij Warner: “De kaasschaafmethode werd natuurlijk ook al toegepast bij andere grote maatschappijen. Dat Warner nu als eerste de hele Nederlandse stal de deur uitdoet, bevestigt dat het Nederlands product niet belangrijk gevonden wordt door de grote internationale spelers. De Nederlandse kantoren zijn altijd al een doorgeefluik geweest voor buitenlandse artiesten. Dat zal alleen nog maar erger worden.” Toch is er voor de artiesten zelf wel nog hoop, denkt hij: “Krezip en Ilse de Lange zijn goede merknamen. Ik heb ook begrepen dat ze van Warner de nieuwste opnames mee hebben gekregen als een soort van afkoopsom. Ik denk persoonlijk dat ze het in eigen beheer veel beter zullen doen.” De vakbond adviseert jazzartiesten al tijden om alle zaken in eigen beheer te houden. “Omdat die het bijna altijd van optredens en zaalverkoop moeten hebben, is een deal met een maatschappij meestal niet zo zinvol. Zo’n maatschappij fungeert als financierder en als publiciteitskantoor. Maar als je je eigen cd dan tegen kostprijs moet inkopen bij je maatschappij om ze vervolgens zelf te verkopen na een optreden, dan schiet je daar niet veel mee op. Dan kun je het beter zelf doen.” Zover is het nog niet met de popartiesten. Toch krijgen ook popmuzikanten te horen dat ze eerst heel goed moeten nadenken alvorens te tekenen bij een major.