Nadat eind vorig jaar Universal met een gedeelte van de lokale artiesten is gestopt, maakte Warner Music Benelux maandag bekend de gehele lokale A&R afdeling per direct op te heffen. Deze strop wordt geweten aan de downloadende en cd-brandende consument die ervoor zorgt dat de muziekindustrie ernstig inkrimpt. Toch verwachten de andere majors in Nederland niet dat ze Warner Benelux gaan volgen. Ze richten zich op alternatieve bronnen van inkomsten, aangezien al jaren duidelijk is dat de verkoop van de reguliere cd niet zal toenemen. EMI-directeur Niel van Hoff: “Het is duidelijk dat de markt in beweging is en dat de spelers in die markt genoodzaakt zijn zich aan te passen. Hoe de partijen dat doen is geheel verschillend. EMI heeft een duidelijke strategie om in te spelen op de marktontwikkelingen, maar daarover doen wij nu geen mededelingen.” Volgens Van Hoff is het ‘ietwat voorbarig’ om te stellen dat EMI nu voornemens is een belangrijk deel van Nederlandse artiesten af te stoten.
“Je moet je als platenmaatschappij heroriënteren, kijken hoe je nog winst kan maken. Voor sommige bands is een major alleen voor marketing, sales en distributie”, aldus directeur Rob Schouw van BMG. Deze platenmaatschappij heeft momenteel voornamelijk succes met de nieuwe Idols sterren. “In het begin veel kritiek dat het geen echte artiesten zijn, maar Jamai is nu al een echte entertainment musicalster. Ook Within Temptation loopt goed in Duitsland en Scandinavië en Kane heeft zojuist internationale prioriteit bij BMG gekregen.” Schouw verwacht dat de A&R afdeling van BMG in de toekomst even groot zal blijven.
Volgens directeur Theo Roos van Universal is internationaal succes van groot belang voor een major in Nederland. “De achilleshiel van Warner is dat ze nooit een troefkaart in het buitenland hebben gehad. Dat maakt ze breekbaar. Als wij Andrea Borcelli niet hadden getekend bij Universal Nederland, zou het er heel anders hebben uitgezien voor ons. Hij heeft wereldwijd 40 miljoen platen verkocht.” De lokale afdeling van Universal Nederland moest eind vorig jaar inkrimpen, terwijl enkele afdelingen van Universal in het buitenland in het geheel verdwenen. Roos verwacht geen verdere verliezen bij de eigen A&R afdeling. Integendeel. “We gaan zelfs voorzichtig uitbreiden, want er komt een A&R manager bij. Die komt bij BMG vandaan.”
De majors geven toe dat ze lokale artiesten minder snel tekenen. Bovendien is er voor het grootste gedeelte van de getekende artiesten minder geld beschikbaar. Theo Roos: “Het is net als in voetbal. Beckham kan nog wél een dure deal afsluiten, maar daaronder is een grote groep die normale salarissen krijgt.” Volgens Schouw gaat de selectie bij BMG ook een stuk strenger. “Je gaat niet meer iets klakkeloos tekenen en er willekeurig geld in pompen. Nu worden eerder samenwerkingen aangegaan met productiemaatschappijen en sponsors. De eerste klap moet in ieder geval goed zijn.” Roos zegt zich bijvoorbeeld te richten op mobiele telefonie (bijvoorbeeld met Marco Borasato).
Door de opheffing van de lokale A&R afdeling van Warner Benelux staan veel artiesten op straat die mogelijk interessant zijn voor andere labels. EMI wil nog niet ingaan op belangstelling voor deze artiesten, maar BMG laat zich er wel over uit. Schouw: “We hebben nog geen concrete beelden, maar vooral Krezip en Ilse de Lange zijn waanzinnige talenten die een welkome aanvulling zouden zijn. De brieven zijn al de deur uit.” Roos van Universal is voorzichtiger met het naar buiten brengen met namen waar het label interesse in heeft. Hij staat echter wel open voor de Almelose countryzangeres. “Ik denk dat elke artiest die zichzelf in andere landen ziet doorbreken met Universal moet praten. Als Ilse een goede manager heeft, gebeurt dat ook wel. Enkele mensen van Universal hebben contact met haar, maar ze zal wel met iedereen praten.” Volgens Roos heeft Warner niets fout gedaan met de lokale artiesten, maar hij vindt het geval Ilse de Lange opmerkelijk. “Ik ben wel verbijsterd dat ze nooit ergens anders dan in Nederland wist door te breken. Volgens mij had dat vooral in Europa zeker kunnen lukken. De pijlen worden vaak gericht op Amerika, maar daar breek je alleen door als je iets specifieks hebt. Ik zeg altijd tegen artiesten dat ze daar een toetje kunnen verdienen, maar nooit het brood.”
Sony Music Nederland weigerde commentaar te geven over de toekomst van de eigen A&R afdeling.
Overige majors verwachten geen Warner-scenario
Universal-directeur Theo Roos: “We gaan zelfs voorzichtig uitbreiden”
Warner Music Benelux wijt de opheffing van de eigen A&R stal aan het downloaden en branden door de consument. Andere majors erkennen het probleem, maar verwachten geen reorganisatie bij de eigen A&R afdelingen. “De achilleshiel van Warner is dat ze nooit een troefkaart in het buitenland hebben gehad.”