Hoofdredacteur Mark van Schaick van het muziekblad OOR heeft de column Vreemdgangers opgeheven. Tevens heeft hij de inhoud van de laatste editie gerectificeerd door een e-mail te sturen naar verschillende platenmaatschappijen. In deze column geeft popjournalist Lucky Rotterdam zijn mening over het nieuws dat Warner Benelux is gestopt met nationale acts als Krezip en Ilse de Lange. Over deze artiesten zegt Rotterdam ‘als straatmuzikanten krijgen ze misschien eindelijk wat rock & roll in hun donder.’ De malaise in de muziekindrustrie waarover in verschillende media wordt gesproken, noemt hij ‘pure propaganda’. Ook schrijft hij het volgende: “De geruchten gaan dat EMI en BMG nog steeds interesse hebben in een overname van Warner. Dat gaat de goede kant op. Straks is er nog maar één major label over. Handig, alles in één kantoor. Dan is het slechts nog een kwestie van Bin Laden bellen, vliegtuig regelen en klaar is indie-Kees.”
Na het verschijnen van de OOR heeft Van Schaick boze telefoontjes gekregen over de gewraakte passages. Vooral de grote platenmaatschappijen die hierin worden genoemd, hebben woedend gereageerd. In de e-mail aan grote en kleine platenmaatschappijen heeft hij het volgende gezet: “OOR-columnisten willen nog wel eens een pittige toon aanslaan. Helaas heeft Lucky Rotterdam in zijn column Vreemdgangers in OOR 6 een grens overschreden die wij doorgaans goed bewaken.” De bewaking was deze keer niet zo geslaagd, want de eerste keer dat Van Schaick de column las, was toen het blad al in de winkels lag. “Soms glipt er een pagina door de eindredactie en kan het gebeuren dat hij niet gecheckt is. We hebben het stuk van Lucky niet vooraf gelezen. Het is echt Murphy’s Law, je mist één stuk en meteen gebeurt zoiets.”
Volgens Van Schaick heeft OOR door de column schade opgelopen. “Al is het te vroeg om te merken wat de concrete schade is. Ik ga nog niet op de zaken vooruit lopen. We hebben uiteenlopende reacties gehad op de rectificatie. Met de in de column genoemde platenmaatschappijen zijn we nog in discussie.” Albert Slendebroek, directeur van Warner, lijkt de excuses van de hoofdredacteur te hebben geaccepteerd. “Na het verschijnen van die column hebben we gezegd nooit meer samen te willen werken met OOR. Gelukkig heeft Mark van Schaick zijn excuses aangeboden. Had hij dat niet gedaan, dan waren we absoluut niet met elkaar verder gegaan.” Slendebroek vertelt dat verschillende werknemers bij Warner erg kwaad waren over het stuk van Lucky Rotterdam. “Deze man weet niet wat grenzen zijn. Dit soort mensen mag je geen platform bieden om te schrijven. Om iemand als Youp van ’t Hek kan ik wel lachen, maar dit wordt wel erg serieus. Hij haalt zelfs Bin Laden erbij.”
Warner wacht de officiële rectificatie van Mark van Schaick af in de volgende editie van OOR, die over twee weken zal verschijnen. Tot die tijd zal de platenmaatschappij niet samenwerken met OOR. Hoofdredacteur Van Schaick heeft in de rondgestuurde e-mail aangekondigd de rectificatie te plaatsen. “Dit is niet wat we met de OOR naar buiten willen brengen, het is een stap te ver. Ik schrok heel erg toen ik het zag, het staat lijnrecht op mijn eigen mening. Het is te vijandig. Natuurlijk is de insteek van Vreemdgangers dat iedereen altijd wordt aangepakt, er kritiek wordt geleverd en dat er grappen worden gemaakt. Maar in dit geval is een grens overschreden.”
De reden dat Van Schaick besloten heeft met de column te stoppen, is om een gebaar te maken naar de contacten bij de verschillende platenmaatschappijen. Vreemdgangers-schrijver Rotterdam noemt het verdwijnen van zijn rubriek ‘erg jammer’. Hij vindt dat hij niet te ver is gegaan met zijn laatste column. “Je moet Vreemdgangers altijd met een korrel zout nemen. Het is een Lucky Rotterdam standpunt, alleen vatten sommigen het op als een OOR-standpunt. Dat ik geen fan ben van de grote maatschappijen moge duidelijk zijn.” De meeste reacties zijn binnengekomen bij Van Schaick, maar ook Rotterdam werd op zijn stuk aangesproken. “Ik heb enkele mensen van kleinere labels gesproken die er wel blij mee zijn. Reacties van grote platenmaatschappijen heb ik niet gehad, maar die spreek ik sowieso niet zo vaak.” Rotterdam heeft wel begrip voor de rectificatie van Van Schaick. Van de hoofdredacteur mag hij wel voor OOR blijven schrijven.
OOR-column bezwijkt onder druk platenmaatschappijen
Hoofdredacteur Mark van Schaick: “In dit geval is een grens overschreden”
Het muziekblad OOR heeft de column Vreemdgangers per direct opgeheven. In de laatste editie haalt journalist Lucky Rotterdam hard uit naar grote platenmaatschappijen, die furieus reageerden. In een e-mail aan platenmaatschappijen zegt hoofdredacteur Mark van Schaick dat een grens is overschreden.