“Concreet heeft South By Southwest nog niets opgeleverd: daar is het ook nog te vroeg voor. Maar onze showcase-avond is door meer dan 500 mensen bezocht, waaronder veel boekers en platenbazen”, aldus Willem van Zeeland, manager promotie en projecten bij het Nationaal Pop Instituut. Met drie collega’s begeleidde Van Zeeland de Nederlandse missie. “Overdag moeten we onze ‘stand’ in het conferentiecentrum bemannen. Daarnaast hebben we veel meetings.” Zo sprak Van Zeeland onder andere mensen van het New Yorkse CMJ seminar, het Nederlandse consulaat uit New York en de organisaties die in het Verenigd Koninkrijk Nederlandse showcases organiseert.
Bands op showcases laten spelen in het buitenland is speerpunt van het beleid van het NPI geworden. “Daar komen namelijk altijd goede dingen uit. We gaan nu tien jaar naar Austin en vijftien jaar naar New York. In die periode is het aantal optredens van Nederlandse bands in het buitenland explosief gestegen. Afgelopen jaar waren er meer dan 2000, die door het NPI werden geregistreerd. En dat is heel belangrijk, want het spelen in het buitenland is een voorwaarde als je als muzikant van muziek wilt leven.” In dat verband noemt Van Zeeland Zuco 103 en Bettie Serveert. “Dat zijn echt geen toevalstreffers.” Over de kritiek dat niemand geïnteresseerd is in een landenshowcase zegt Van Zeeland: “Het is ook niet optimaal. Maar het is de enige manier om een goed podium te krijgen. Als een band een betere plek op een festival weet te regelen zeggen wij meteen ‘doe maar’. Dit jaar hebben we nog geprobeerd de Heideroosjes bij een showcase met NOFX te krijgen.”
Van Zeeland is te spreken over het contact dat het NPI heeft met Europese seminars en festivals. “Er worden altijd Nederlandse bands uitgenodigd en ze tonen interesse op het Noorderslagfestival. Daarom is het van belang dat de banden met Amerikaanse seminars als CMJ en South By Southwest worden aangetrokken. Dit jaar accepteerde CMJ eindelijk de uitnodiging om naar Noorderslag te komen. Met eigen ogen konden ze de stand van zaken van de Nederlandse muziekscene zien. Direct bevestigden zij Oil en zZz voor het komende festival.”
Het voordeel van zo’n snelle bevestiging is dat het NPI tijdig met de promotie van de bands in Amerika kan beginnen. Zo kunnen opgedane contacten in Austin meteen geattendeerd worden op de bands die New York in het najaar zullen aandoen. “We hebben zelf een promotiebureautje ingehuurd. Dat heet Girlie Action en kennen we via Inge Colsen, een Nederlandse waar we eerder mee samenwerkten. Dat bureau doet ook de publiciteit voor The Rapture en The White Stripes.”
5% van het budget van het NPI wordt opgeslokt door buitenlandse exercities als South By Southwest. Er gaat nog eens 5% naar bands in de vorm van toersubsidie. “Dit jaar stonden er in Austin acht Nederlandse bands op het podium. Dat is eigenlijk te veel, omdat ons budget eindig is. We denken eraan om in de toekomst ons beperken tot een kleiner aantal. Met die bands willen we dan afspraken maken.” Zo zouden die bands zich wellicht moeten verplichten tot meerdere bezoeken aan Amerika. “Het mag dus niet een eenmalig avontuur worden. Die bands moeten serieus in de Verenigde Staten aan de weg timmeren.”
Van Zeeland heeft genoeg van mensen die vraagtekens zetten bij het nut van Nederlandse delegaties in het buitenland. “Veel zijn bevooroordeeld en schrijven wat ze verwachtten aan te treffen. Ik vind het niet erg om op dit festival afgerekend te worden. De mensen van het Nederlandse consulaat waren erg te spreken over de avond.” Van Zeeland is zich bewust van het belang van contact met de politiek. “Afgelopen jaar was er op CMJ ook iemand van het ministerie van OC&W. Het is goed dat ze komen kijken. Dan heb je minder uit te leggen.”
Inmiddels is er bij het Popinstituut een periode van windstilte aangebroken. “We wachten op het besluit van de Raad van Cultuur over het Nederlands Popmuziek Plan. Na die vreemde speech van staatssecretaris van cultuur Medy van der Laan op Noorderslag is er niet meer met haar gesproken. Ze gaf niet thuis.” Medy van der Laan pleit ervoor de subsidiefunctie van het NPI onder te brengen bij het FPPM dat in alle culturele sectoren opereert. Hierdoor komt het Nederlands Popmuziek Plan te vervallen.
Het NPI maakt de balans op na South By Southwest
Van Zeeland: “In de toekomst maken we verregaande afspraken met bands”
De meeste Nederlandse bands die vorige week nog onder een aangenaam voorjaarszonnetje in Austin, Texas waren te vinden, staan inmiddels weer met hun enkels in de Hollandse klei. Tijd voor het Nationaal Popinstituut om de balans op te maken. Een gesprek met Willem van Zeeland, manager promotie en projecten.