Het festivalseizoen is al enige tijd geopend. Voorzichtig kan de balans opgemaakt worden. Veel bezoekers bleven weg bij Pinkpop, Festival Mundial, NJOY en Rotterdam Import. Is er sprake van een trend? 3VOOR12 vroeg het de organisatoren.
Ron Euser (Mojo, Rotterdam Import):
“Ik vind het vervelend dat de media zich zo toespitsen op de bezoekersaantallen. De focus van het programma is weg. Je brengt zo een negatieve tendens op gang terwijl je als organisatie je godsgruwelijke best doet om er wat moois van te maken. De media hebben toch een niet te overschatten maar wel forse invloed op de bezoekersaantallen. Verder had Rotterdam Import concurrentie van het voetbal. Tien miljoen mensen hebben de wedstrijd gekeken. Een aantal potentiële bezoekers is bij ons weggebleven na de teleurstellende uitslag. Daar zullen we volgend jaar geen last van hebben. Een ander probleem bij ons was de toegangsprijs. De prijs viel te hoog uit doordat we pas in februari groen licht kregen van de gemeente. Dan ben je te laat voor het werven van sponsors. Dat moet de volgende keer beter gaan, we hopen ook op subsidies. De toegangsprijs zal dan lager uitvallen.”
Maaike Delemarre (Festival Mundial):
“Veel kranten schreven dat Mundial te maken had met een halvering van het bezoekersaantal, maar dat is niet waar. Ze vergeleken het aantal bezoekers van het volledige festival van vorig jaar met de bezoekers van het slotweekend dit jaar. Feit is wel dat we dit jaar in totaal 100.000 bezoekers hadden, 20.000 minder dan vorig jaar. Waardoor dat komt? Ik kan de vinger niet op de zere plek leggen, daar doen we nog onderzoek naar. Waarschijnlijk speelde de voetbalgekte ons parten net als de sombere weersverwachting. En ja, er is natuurlijk meer concurrentie doordat er steeds meer festivals komen. Enerzijds is dat goed, het houdt je scherp. Anderzijds betekent het dat je harder moet werken. Voor volgend jaar willen we een rem op het dalende bezoekersaantal zetten met een vernieuwend en aantrekkelijker programma. Dit jaar was het programma ook al ijzersterk, alleen was daarin nog te weinig aandacht voor jongeren.”
Francis Eikelboom (ID&T, NJoy):
“NJoy was niet uitverkocht maar voor een eerste keer viel het ons niet tegen. Er zijn ongeveer 30.000 kaarten verkocht. Met prijsvragen en andere acties hebben we kaarten weggegeven omdat je geen leeg terrein wilt. Dat staat niet zo gezellig. Uiteindelijk kwamen er 57.000 bezoekers over het hele weekend. Met een capaciteit van 60.000 mensen kunnen daar dus niet veel mensen meer bij. Het publiek wist nu nog niet wat het kon verwachten, mensen zijn een eerste keer altijd huiverig. Dat zagen we ook aan de eerste edities van Sensation en Mysteryland. Volgend jaar wordt alles groter, meer spektakel. NJoy is een soort combi van een festival en de Megafestatie. Nu laatstgenoemde niet meer bestaat, is er weinig te doen voor jongeren vanaf 16 jaar. Volgend jaar gaat het dus vast beter.”
Met de verkoop van tickets voor Nederlandse festivals lijkt het dit jaar niet echt te willen vlotten. Terwijl in de ons omringende landen – Engeland, België en Duitsland – de vraag groot is. Glastonbury is al weken uitverkocht, net als Carling Weekend. Daarvoor zijn zelfs extra kaarten beschikbaar gekomen. Ook Rock Werchter is uitverkocht en voor het Duitse Hurricane zijn alleen nog kaarten voor de slotdag verkrijgbaar.
Tegenvallende bezoekersaantallen bij festivals lijkt trend te worden
Muziekevenementen in omringende landen floreren wèl
Rock Werchter uitverkocht. Glastonbury uitverkocht. Reading Festival in Engeland verkoopt extra kaarten om aan de vraag te kunnen voldoen. Voor het vierdaagse Hurricane in Duitsland zijn alleen nog kaarten voor de zondag verkrijgbaar. In omringende landen floreert de kaartverkoop van festivals. Terwijl in Nederland de bezoekers weg lijken te blijven. Waarom? 3VOOR12 vroeg het de organisatoren.