Het blijft rumoerig in radioland. Eerst was er de veiling van etherfrequenties. Vervolgens kwamen de deejaytransfers. En nu ontplooien radiostations een nieuwe activiteit: webradio. Als we de directeuren mogen geloven kan dit een revolutie in radioland teweegbrengen.
Vanaf 18 juli is Juize FM te beluisteren via de website van Radio 538. Het station ligt in het verlengde van het razend populaire Radio 538 urban zondagavondprogramma Juize, dat een marktaandeel heeft van 8%, hoog voor een specialistisch programma. Juize FM is het geesteskind van Radio 538 programmaleider Niels Hoogland: "Ik roep allang dat ik het zou willen." Hoogland had het plan voor Juize FM al vorig jaar ingediend als plan van Radio 538 voor het gespecialiseerde pakket bij de frequentieverdeling, het pakket dat uiteindelijk naar ID&T Radio ging.
Hoogland heeft zijn hoop gevestigd op technische ontwikkelingen als wifi netwerken en UMTS ."We staan nu 10-0 achter tegenover de etherzenders, maar we geloven er in, al wordt het lange termijn." Hoogland ziet zich ook gesterkt door de sterk gestegen populariteit van de r&b in Nederland: "In een vrij korte tijd zijn er nu ook in alle provincieplaatsen urbanfeesten gekomen. Die cultuur heeft zich razendsnel ontwikkeld."
Juize FM zal beginnen als non-stop station, maar de bedoeling is dat er snel ook dagelijkse mixen en uiteindelijk gepresenteerde programma's komen. Het is volgens directeur Jan-Willem Brüggenwirth niet uitgesloten dat Radio 538 in de toekomst meer webradiostations lanceert. “Maar voorlopig blijft het bij Juize FM. Urban is bij uitstek een mooie muziekstroming voor webradio.” Juize FM moet gaan concurreren met de urban zender FunX, dat marktleider is in de vier grote steden.
Brüggenwirth verwacht 20.000 tot 30.000 luisteraars te trekken in het begin. “Door de opmars van ADSL kan iedereen online kwalitatief hoogwaardige radio luisteren. Onder de jeugd van 13 tot 19 jaar is het gebruik van een laptop enorm gestegen. Bijna 15 procent van onze doelgroep luistert ook via internet naar ons. Die groei gaat doorzetten. Het lijkt me dan ook reëel dat andere zenders ook met webradio zullen beginnen.” Brüggenwirth is niet bang dat hij marktaandeel verliest aan zijn webradio. “Ons doel is om zo veel mogelijk luisteraars te trekken. Als de luisteraar er voor kiest om webradio te luisteren, dan liever bij ons dan bij een ander. Trouwens, op internet kun je de luisteraars tellen. Adverteerders kunnen je zodoende op de prestaties afrekenen.”
Kink FM begint maandag al met Kink-ClassX, eveneens een non-stop kanaal maar dan met muziek van de afgelopen 50 jaar. Het station begint met de specialistische webradio omdat het vindt dat iets dergelijks in het huidige radiolandschap ontbreekt. “Op de ether hoor je het niet. Terwijl een grote groep luisteraars het wel wil horen. Wij draaien het, maar samen met veel nieuwe progressieve muziek. Om de oudere luisteraar niet van ons te vervreemden, is er dus Kink-ClassX”, zegt Arjen Grolleman van het station. Kink FM wil met het station de kabel op om een nog groter bereik te krijgen.
Bij Kink FM heerst ook de verwachting dat andere zenders ook webradio zullen beginnen. “Internet is bij uitstek geschikt als distributiemedium voor dit soort muziekkanalen. Het zal binnen een paar jaar, als mobiel, breedband-internet gemeengoed is geworden, niet meer te onderscheiden zijn van FM-ontvangst.”
BNN timmert al langer aan de weg met vier verschillende webradiostations. De formule daarvan wordt binnenkort aangepast omdat de stations nog te weinig luisteraars genereren. “We gaan een aantal stations offline halen om meer te kunnen investeren in de overgebleven zenders. Als die formule beter werkt, kunnen we altijd meer zenders bijschakelen, eventueel thematische”, zegt Bas Olthoff van BNN.
Olthoff gelooft desalniettemin sterk in webradio. Het verbaast hem dat er nog maar zo weinig zenders mee bezig zijn. “De discussie rondom muziekrechten zal het terrein wel angstig maken. Zodra internationaal het medium webradio meer ruimte krijgt van de grote platenmaatschappijen, schieten ze vast als paddenstoelen uit de grond. Niet alleen bij mediapartijen maar ook bij online communities en commerciële partijen die een persoonlijker band met hun achterban willen creëren. Denk bijvoorbeeld aan Nike Radio”, aldus Olthoff.
3VOOR12 zendt al jaren webradio uit. Erwin Blom, hoofd VPRO Digitaal en de grondlegger van 3VOOR12 webradio, zegt over de jongste ontwikkelingen: "In de ether is maar ruimte voor een beperkt aantal kanalen, op internet bestaat die schaarste niet. Daar is alle ruimte om te differentiëren, om nog beter in te spelen op de voorkeuren van muziekliefhebbers. Dat was zes jaar geleden voor de VPRO de reden om met 3VOOR12 op internet te beginnen. Dat heette toen nog Radio 3VOOR12. Het aantal stations op internet was in onze begindagen nog heel klein, nu kan de liefhebber wereldwijd uit tienduizenden kanalen kiezen. Alleen bij 3VOOR12 kun je nu al uit 9 kanalen kiezen. In de begindagen van 3VOOR12 was er nog geen breedband internet, dat is nu de gewoonste zaak van de wereld. En daardoor gebruiken mensen internet steeds vaker om naar hun favoriete radiokanalen te luisteren. De zogenoemde 'early adaptors' doen dat al jaren, nu breekt het moment aan waarop het grote publiek volgt."
Radiozenders storten zich op webradio
538 en Kink geloven in vierde medium
Vanaf volgende week zendt Kink FM specialistische radio uit via het web, Radio 538 volgt een paar weken later. Beide zenders voorspellen een grote toekomst voor het medium. Dat zou een nieuwe concurrentieslag kunnen ontketenen in radioland.