Kleine webradiostations snoepen marktaandeel van grote zenders af

Rapport ‘De Eindeloze Ether’ kondigt einde omroepbestel aan

Schaarste op de ether is jarenlang punt van discussie geweest in Nederland. Zelfs nog nadat de frequenties geveild zijn. Volgens het rapport ‘De Eindeloze Ether’ komt daar binnen vijf jaar een einde aan: webradio wordt een geduchte concurrent van de ether. En dan gaat het niet alleen om webradio van de gevestigde zenders.

Rapport ‘De Eindeloze Ether’ kondigt einde omroepbestel aan

Webradio zal zich ontwikkelen tot een geduchte concurrent van de ether. Althans, dat stelt het rapport ‘De Eindeloze Ether’, dat vandaag officieel is verschenen. Na VPRO’s 3VOOR12 hebben Kink FM, Radio 538 en BNN zich ook op webradio gestort. Ze verwachten dat de andere gevestigde stations zullen volgen. Maar de concurrentie moet in een heel andere hoek gezocht worden: de kleine kanalen. Het rapport ‘De Eindeloze Ether’, dat in opdracht van technologietijdschrift De Ingenieur is gemaakt, stelt dat mobiel breedbandinternet een bom legt onder het publieke omroepbestel. Het bestel gaat namelijk uit van uitzendmogelijkheden gebaseerd op schaarste van de ether. Daar is slechts ruimte voor negen landelijke zenders. Volgens het rapport zal straks iedereen kunnen uitzenden op internet. Bovendien kan iedereen in de nabije toekomst overal internet ontvangen. Dat webradio de toekomst heeft, blijkt wel uit het feit dat gevestigde stations zich op het medium storten. Kink FM is deze week begonnen met Kink-ClassX en Radio 538 komt half juli met Juize FM, terwijl BNN al enige maanden vier zenders op zijn website heeft. Het Continu Luister Onderzoek bevestigt dat webradio aan een opmars bezig is. In 2000 gaf drie procent van de Nederlandse bevolking van 10 jaar en ouder aan wel eens naar webradio te luisteren. In 2003 is dit gestegen tot elf procent. In Amerika liggen die cijfers nog iets hoger. Daar heeft zestien procent van de bevolking in juli 2003 naar een webradiostation geluisterd. Driekwart daarvan is gewoon een radioliefhebber, een kwart is nieuw publiek. Volgens Erwin Blom, hoofd VPRO Digitaal, moet verder gekeken worden. “De klassieke mediapartijen kijken naar elkaar als concurrent, maar de werkelijke dreiging zit elders. Op internet zijn honderden kleinschalige webradiostations te vinden, vaak met een specialistisch muziekaanbod. Het publiek wordt op maat bediend. De kanalen zullen individueel klein blijven, maar de optelsom is en wordt gigantisch. En snoept af van de aandacht van de gevestigde radiostations, of die nu via FM of internet uitzenden.” ‘De Eindeloze Ether’ onderstreept dat de op maat gesneden webradiokanalen ongekend populair zijn, vooral onder jongeren. Denk hierbij aan webradiokanalen als Rhapsody, Launchcast of Live365. De gebruiker kan op Rhapsody voor een vast bedrag per maand ongelimiteerd platen beluisteren. Op basis van muzikale voorkeuren kan je meerdere persoonlijke kanalen samenstellen. De kracht hiervan is dat je op maat gesneden muziek krijgt en toch ook nieuwe muziek leert kennen. Launchcast van Yahoo werkt met een gelijkwaardig systeem. Je geeft een aantal van je favoriete artiesten op en daar omheen wordt een kanaal voor je samengesteld. Bij Live365 kun je zelf muziek uploaden waarvan vervolgens een eigen radiokanaal wordt gemaakt.