IJzeren Podiumdier 2004: wie worden de nieuwe baasjes - I

De genomineerden voor beste directeur en beste programmeur

16 juni is het weer tijd voor een prijs in de popwereld: de IJzeren Podiumdieren worden dan losgelaten tijdens het achtste VNP Gala. 3VOOR12 is erbij en neemt vooraf alvast de genomineerden onder de loep. Vandaag de kanshebbers voor beste directeur en beste programmeur.

De genomineerden voor beste directeur en beste programmeur

Op 16 juni mogen de leden van de Vereniging van Nederlandse Poppodia (VNP), in totaal 82, zelf weer kiezen wie de beste programmeur, directeur en het beste festival en poppodium was. Zoals het een goede Awards betaamt, is er voorafgaand aan de Gala avond natuurlijk de lijst met genomineerden. Voor elke categorie dridstuks. 3VOOR12 pakte “the nominees” er bij en belde de kanshebbers op om te vragen waarom zij vinden dat ze dit jaar het baasje van een van de Podiumdieren moeten worden. Vandaag de directeuren en programmeurs. HET DIRECTIEDIER Arie Verstegen van de Boerderij in Zoetermeer is genomineerd omdat hij totaal niet vernieuwend is. Of eigenlijk toch. Want welke andere gek programmeert er in deze hippe tijden nog out of date symfo rock? Verstegen dus: “Het was wel een bewuste keuze om iets anders te doen dan alle andere zalen om ons heen. Dat ik contacten heb in deze wereld heeft wel meegespeeld.” Verstegen begon als programmeur, maar klom na het overlijden van oud-directeur Joyce Ziermans noodgedwongen op naar de directeurspositie. Dat zijn zaal nu voornamelijk voor de opvallende programmering wordt genomineerd, doet hem wel goed. Volgens Doornroosje directeur Toine Tax komt zijn nominatie te vroeg: “Ik wil afgerekend worden op resultaten. En eerlijk gezegd is er nog steeds niets zeker.” Tax is wel hoopvol. De gemeente is na een rapport van onderzoeksbureau La Groupe inmiddels overtuigd dat Doornroosje haar zaakjes op orde heeft en haar hand niet overvraagt. Maar of de gevraagde exploitatiesubsidie van 9 ton euro en de gewenste nieuwbouw van 14 miljoen er daadwerkelijk komen, is nog steeds niet zeker. Tax hoopt op 14 juli van de gemeente een principiele toezegging voor de nieuwbouw te krijgen. “Als dat niet lukt, heb ik de nominatie niet verdiend.” Rob Bout, directeur van Dance Valley, werd genomineerd omdat hij de chaos rondom Dance Valley wist om te buigen tot een gestroomlijnd evenement zonder het karakter van het festival geweld aan te doen. Helaas was Bout niet op tijd te bereiken om zijn nominatie iets meer kracht bij te zetten. HET PROGRAMMERINGSDIER Henri Oogjen vindt dat hij met de ploeg die nu Rotown runt het podium naar een hoger plan heeft getild. Met het boeken van de grote namen net voor ze te groot en te duur zijn, maar ook met creatief inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Al geeft hij ook credits aan de andere Rotterdamse podia: “De scene van de stad is heel belangrijk voor het culturele klimaat. Natuurlijk zijn we concurrenten op sommige momenten. Maar het komt ook voor dat ik geen plek meer heb, of vind dat het beter past in Waterfront of Nighttown. En dan zie ik het liever daar naartoe gaan, dan naar een andere stad. Uiteindelijk is dat ook goed voor ons.” Dat geldt niet voor Betti Plug, programmeur van de Groene Engel in Oss. Zij werd juist genomineerd omdat ze ondanks het ontbreken van een stimulerende stadsscene een succesvol programma wist neer te zetten. Ze kan er helaas niet bij zijn tijdens de uitreiking op de zestiende : “Dan ga ik met een vriendin naar Marco Borsato. Dat doe ik twee keer per jaar, al heel lang. Zij gaat langer mee dan zo’n prijs.” En dus kiest ze dus voor haar vriendin. Overigens denkt ze niet dat haar afwezigheid het feest zal verpesten: “Ik ben hardstikke blij met de nominatie. Kennelijk valt het toch op wat we hier doen. En winnen lijkt me ook leuk. Maar als ik eerlijk ben, vind ik eigenlijk niet dat ik zou moeten winnen.” Winnen wil Jeroen Blijleve, programmeur van Het Patronaat in Haarlem weer wel. Hij wordt geroemd voor zijn eigen initiatief. Als hij het zelf moet benoemen, komt hij met de gratis zondagmiddag op de proppen. Elke zondag is het Patronaat gratis toegankelijk en krijgt de bezoeker iets nieuws voorgeschoteld. Een schot in de roos, ook voor de bands die er spelen, volgens Blijleve: “Als we een band als de Dead Brothers gewoon zomaar op een avond hadden gezet, trekt dat misschien 50 betalende bezoekers. Nu ze eerst op zondagmiddag voor een paar honderd mensen hebben gespeeld, kunnen we ze ’s avonds neerzetten voor 150 mensen.” Die tactiek gecombineerd met het heel vroeg erbij zijn als internationale acts op tournee gaan, heeft ervoor gezorgd dat Het Patronaat als podium genoeg onderscheidend is om ook het verwende Amsterdamse publiek naar Haarlem te lokken, constateert Blijleve. Of zijn collega’s er ook zo over denken, weten we volgende week. Morgen de kanshebbers voor het festivaldier en het podiumdier. Op woensdagavond is het VNP Gala en de uitreiking van de IJzeren Podiumdieren in het Rotterdamse Waterfront.