Huwelijk Sony-BMG bijna rond

Ferry Roseboom (Excelsior): "Het speelt zich buiten mijn leven af"

Deze week vonden in Brussel achter gesloten deuren hoorzittingen plaats over de goedkeuring door de Europese Commissie van het huwelijk tussen de grote platenmaatschappijen Sony en BMG. Nu sijpelen verrassende nog onofficiele berichten door dat de Europese Commissie uit angst voor rechtszaken het huwelijk goed zou gaan keuren. Daarmee zou Sony BMG met een wereldwijd marktaandeel in 2003 van 25% nog groter worden dan reus Universal met 23%.

Ferry Roseboom (Excelsior): "Het speelt zich buiten mijn leven af"

Verrassende berichten uit Brussel vandaag. Er lijkt naast Universal een tweede reus in de muziekindustrie op te staan met de naam Sony BMG. De afgelopen dagen vonden in de Europese Commissie achter gesloten deuren hoorzittingen plaats over het mogelijke aanstaande huwelijk tussen Sony en BMG. Uit gelekte informatie leek het er eerst op dat het aanzoek weinig kans zou maken. Maar uit angst voor rechtszaken door de majors ziet het er nu naar uit dat de Europese Commissie het groene licht gaat geven. Wat is het geval? Sony en BMG willen graag samengaan in een zogenaamd 50-50 joint venture. Gezien de moeilijke omstandigheden op een dalende CD-markt zou dat deze majors jaarlijkse kostenbesparingen opleveren van minstens een kwart miljard euro. De maatschappijen betogen dat ze daarmee meer geld overhouden om nieuwe acts te ontdekken en te promoten. Volgens de jongste cijfers van de overkoepelende platenindustrie organisatie IFPI had Sony vorig jaar 13,2% van de wereldmarkt en BMG 11,9%. De combinatie Sony BMG zou met 25,1% zelfs beter scoren dan de grootste major Universal, die goed was voor 23,5% marktaandeel. Samen zouden twee partijen, Sony BMG en Universal dus bijna de helft van de wereldmarkt in handen krijgen. Nu bestaat er de nodige oppositie tegen de plannen van Sony BMG. De kleine onafhankelijke platenmaatschappijen, verenigd in de lobbyclub Impala, vrezen dat het veel moeilijker zou worden voor kleine partijen om media-aandacht te genereren, omdat BMG nogal wat mediabelangen heeft. Uiteindelijk zou dat resulteren in minder keuze voor de consument. Verder is computerbedrijf Apple vanwege iTunes tegen, omdat ze exclusieve afspraken vrezen tussen Sony BMG en de nog te starten downloadservice Sony Connect. Ook de Europese Commissie zelf was al sinds januari bezig met een onderzoek naar het kunstmatig dicteren van hoge CD-prijzen door de majors. In 2000 keurde ze een samengaan tussen de majors Warner en EMI op die gronden af. Helen Smith, deputy secretary general van Impala, die begin deze week de hoorzittingen heeft bijgewoond waarop Sony en BMG zich verweerden tegen de kritiek, zag aanvankelijk de samenwerking niet doorgaan: "De Europese Commissie neemt haar werk erg serieus en heeft veel voorwerk verricht. Op de eerste dag begon het betoog van Sony BMG al scheuren te vertonen," vertelt Smith in algemene bewoordingen vanwege de vertrouwelijkheid van de vergaderingen. De majors betoogden op de hoorzitting dat ze niet genoeg invloed hadden om de prijzen te manipuleren en dat de echte macht bij de winkelketens ligt. Dat de Europese Commissie nu toch accoord lijkt te gaan heeft te maken met andere mergers die de Europese Commissie verbood waarbij uiteindelijk de rechter oordeelde dat het tegenhouden onterecht was. De Europese Commissie vreest dat ze haar zaak niet voldoende hard kan maken. De enige horde die Sony-BMG nu nog moet nemen is een toetsing door de Amerikaanse anti-trust commissie. Ferry Roseboom, eigenaar van de Nederlandse indie Excelsior relativeert: "Het huwelijk tussen Sony en BMG speelt zich buiten mijn leven af. We vissen wel in dezelfde vijver, dus ik kijk met argusogen wat de majors bereiken. Mojo en Universal zetten bijvoorbeeld hun schouders onder The Sheer. Ik gun ze het beste, maar het is niet zo dat The Sheer nu Kane-achtige proporties bereikt Je kan bij wijze van spreken wel een gletsjervideo in Ijsland opnememen, maar het is uiteindelijk de muziek die het moet doen. Ik ben benauwder voor een keten als Mediamarkt: in Duitsland hebben ze de markt kapot gemaakt."