Weinig steun Nederlandse artiesten voor uitgeklede cd

Tom Sikkers (Wealthy Beggar): “Een slap aftreksel van het origineel”

Nederlandse artiesten als The Gathering, Spinvis en Wealthy Beggar lopen niet warm voor de uitgeklede cd die BMG op de markt wil brengen. De cd met minder tracks en geen artwork wordt afgedaan als ‘een slap aftreksel van het origineel’. De muzikanten zouden geen toestemming geven om hun eigen werk zo op de markt te brengen.

Tom Sikkers (Wealthy Beggar): “Een slap aftreksel van het origineel”

Eind augustus komt platenmaatschappij BMG met de uitgeklede cd op de markt. De zogeheten antipiraterij-cd kost €9,99, heeft geen artwork en telt minder nummers dan de normale versie. 3VOOR12 vroeg muzikanten of zij mee zouden werken aan dit initiatief en of zij zelf een uitgeklede cd zouden aanschaffen. Anneke van Giersbergen (The Gathering, Psychonaut Records): Als consument: “Ik zou de cd niet kopen, want ik vind het artwork heel belangrijk. Die kunst vult de muziek aan. Ik pluis zo’n boekje helemaal uit, lees de teksten en bekijk de beelden. Ik houd ook niet van cd-boekjes met een witte achterkant.” Als muzikant: “The Gathering zou niet meewerken. De cd’s die wij maken zijn een geheel, daar moet niet in gehakt worden. Ik denk ook niet dat onze fans een uitgeklede cd zouden kopen. Bij liefhebbers van Do of Boris ligt dat misschien anders.” Conclusie: “Elk alternatief om illegaal downloaden tegen te gaan is goed. Mensen moeten er van bewust worden gemaakt dat het jatten is. Toch denk ik niet dat dit de oplossing is. Internet is een nieuwe markt en platenmaatschappijen moeten met hun tijd meegaan. De uitgeklede cd is stunten, wij vinden het belangrijk dat een cd een mooi product blijft.” Tom Sikkers (Wealthy Beggar, PIAS): Als consument: “Ik denk niet dat ik een gedegradeerde versie zou kopen van een cd. Het is ten slotte niet de cd die de makers voor ogen hadden. Door het ontbreken van tracks en artwork is het een slap aftreksel van het origineel. In Japan stoppen ze juist bijna standaard twee nummers extra op een plaat. Daardoor wordt een cd aantrekkelijker.” Als muzikant: “Wij werken liever niet mee aan de antipiraterij-cd. Het past niet bij ons. Onze doelgroep koopt volgens mij liever alles of niets, maar geen halve plaat. Misschien dat we het doen als de formule aan blijkt te slaan.” Conclusie: “Ik betwijfel of dit piraterij tegengaat. Je hoort juist steeds vaker dat de cd een wegwerpproduct is geworden en deze uitgeklede versie verergert dat alleen maar. Het is ook gevaarlijk om te stellen dat downloaden alleen een negatieve reactie op de verkoop heeft. Platenmaatschappijen kunnen beter naar digitale alternatieven zoeken.” Erik de Jong (Spinvis, Excelsior): Als consument: “Er komen drie versies op de markt, volgens mij zou ik voor de duurste gaan. Dan betaal ik maar drie of vier euro meer. Zo’n uitgeklede cd vind ik shabby, een beetje zonde.” Als muzikant: “Ik kan me niet voorstellen dat ik daar aan mee werk. Alle liedjes horen bij elkaar, en dan moet je opeens een van je kinderen de deur uit sturen. Nee, van mijn werk laat ik niets afslopen. Ook niet van het artwork, waar ik altijd heel zorgvuldig aan werk. Met de tong uit de mond, bij wijze van spreken. Verkeerd artwork bij een cd kan je op het verkeerde been zetten, het is heel belangrijk.” Conclusie: “Heeft BMG laten onderzoeken of het break-even-point van een cd downloaden of kopen op €10,- ligt? Volgens mij wint gratis namelijk altijd, zelfs al zou die uitgeklede cd één euro kosten. Blijf van het totaalproduct af.”