Betaalde downloads niet meegerekend in dalende muziekmarkt Betaalde downloads niet meegerekend in dalende muziekmarkt

Ringtones + 50 procent, downloaddienst OD2 + 700 procent

Betaalde downloads niet meegerekend in dalende muziekmarkt

Ringtones + 50 procent, downloaddienst OD2 + 700 procent

De Nederlandse muziekbranche heeft deze week de halfjaarcijfers gepresenteerd. Opnieuw kromp de markt, dit keer met zes procent. Toch zijn de cijfers niet geheel representatief. Want in de berekeningen zijn de inkomsten uit betaalde downloaddiensten niet meegerekend. Juist in deze nieuwe markt zijn de groeicijfers ongekend hoog.

Ringtones + 50 procent, downloaddienst OD2 + 700 procent

De Nederlandse Vereniging voor Producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers (NVPI) heeft deze week cijfers over het eerste halfjaar van 2004 gepubliceerd. Dankzij de hoge verkoop van de muziek-dvd daalde de omzet slechts met zes procent of elf miljoen euro. Helemaal volledig zijn de cijfers overigens niet, want inkomsten uit ringtones en betaalde downloads worden nog niet meegeteld. Het beeld dat de NVPI schetst in het halfjaarlijkse overzicht is, net als voorgaande keren, somber. In Nederland werden 27 procent minder singles verkocht en elf procent minder albums. De verkoop van muziek-dvd’s explodeerde echter met honderd procent naar 2,6 miljoen stuks. Wie deze balans opmaakt, komt tot de conclusie dat er vier procent minder geluidsdragers zijn verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet nam zelfs met zes procent of elf miljoen euro af tot 184,2 miljoen euro. In deze cijfers zijn de inkomsten uit ringtones en betaalde downloads niet meegenomen. Een bewuste keuze van het NVPI. “De markt is nog pril. Wij brengen dit nu niet in kaart omdat er geen zuivere meetmethode is. Bovendien, straks komen grote platforms als iTunes en Free Record Shop op de markt en dan zou je een groei van duizenden procenten constateren. Daarmee houd je iedereen voor de gek”, licht Wouter Rutten desgevraagd toe. Op dit moment zijn er al talloze partijen actief in de digitale muziekmarkt. Alleen is er nog niemand die de inkomsten uit deze nieuwe markt centraal registreert. Door deze gegevens niet mee te tellen, geven de cijfers van het NVPI een vertekend beeld: de markt wordt kleiner weergegeven dan dat deze is. En nog belangrijker: mogelijk is de totale markt niet gekrompen maar juist toegenomen. Volgens Denda Multimedia worden dit jaar in Nederland vier- tot zeshonderdduizend ringtones verkocht. Dat is een stijging van vijftig procent ten opzichte van 2003. Het plafond is nog niet bereikt. Directeur Niels Menko: “De kwaliteit van ringtones wordt steeds beter. Straks krijgt Nederland UMTS en de daarbij behorende nieuwe generatie telefoons, die werken met realtones. Mensen willen dan meerdere versies van een ringtone.” Het verwachte aantal ringtones voor dit jaar kan toenemen als UMTS snel geïntroduceerd wordt. Gemiddeld kost een ringtone 1,30 euro. Een simpele rekensom leert dat er dus zo’n 7 miljoen euro omgaat in de ringtonemarkt tegen 4,5 miljoen euro vorig jaar. De muziekindustrie verdient zal het meest gaan verdienen aan de verkoop van realtones. Platenmaatschappijen verkopen inmiddels zelf ringtones. Universal verkocht onlangs 20.000 beltonen van Mario Winans' hit I Don't Wanna Know. In vakblad Muziek & Beeld zegt countrymanager Ritchie Kremer: "We zullen de komende twee jaar een gigantische stijging zien in de verkoop van realsounds en de omzet in de muziekindustrie die daarmee gepaard gaan." Volgens Kremer ligt de verkoopprijs aan partijen als KPN, Jamba en Vodafone op 1,20 euro per realtone. De prijs van ringtones hangt af van de deal met de verkopende partij. En dan zijn er nog de legale betaalde downloaddiensten. Het afgelopen jaar zijn er daarvan talloze gelanceerd. Het Britse bedrijf OD2 is marktleider in Nederland en exploiteert de diensten van onder andere Tiscali, Planet, MTV, Chello en Ilse. OD2 wil niet zeggen hoeveel miljoenen er omgaan in de Nederlandse markt, maar laat wel weten dat de zaken hier boven verwachting goed gaan. “De markt in Nederland is groter en neemt sneller toe dan we verwachtten”, zegt marketing director Christoph Schick van de Duitse vestiging van OD2. “De voornaamste reden daartoe is de marketing. Zodra er reclame wordt gemaakt voor betaalde download services, merken we dat meteen. Maandelijks neemt het resultaat met twintig procent toe.” Dat zou betekenen dat OD2 over een jaar gezien een groei van bijna 700 procent doormaakt. Het NVPI zal in de toekomst wel de verkoopresultaten uit betaalde downloads meenemen. Rutten is er een voorstander van om dit te doen zodra de downloaddiensten van iTunes en Free Record Shop in Nederland gelanceerd zijn, naar verwachting dit najaar. "Want online distributie heeft zeker een toekomst."

Nu op 3voor12