Platenmaatschappijen geven veel geld uit aan promotie, maar de beste promotie gaat nog steeds via mond-op-mond reclame. Artiesten klagen vaak dat ze weinig royalties krijgen. Weed, een nieuw internet distributiemodel, slaat twee vliegen in een klap. Je kan nu je vrienden bestoken met nieuwe ontdekkingen en er ook nog wat aan verdienen.
Hoe werkt het? Je downloadt een file van een Weed site. Na drie keer gratis luisteren krijg je de vraag of je voor de file wilt betalen of niet. De prijs van de download is door de artiest zelf bepaald en ligt tussen de 50 dollarcent en vier dollar. Betalen gaat via het PayPal systeem, waarmee je via een creditcard een betaalrekening kunt openen. Wil je niet betalen, dan kun je de file nooit meer afspelen. Betaal je wel, dan krijgt de artiest 50% van het bedrag, Weed 15% en de overige 35% gaan via een pyramide-model naar je vrienden die er voor gezorgd hebben dat je die file in handen keeg: de vorige eigenaar 20%, die daarvoor 10%, en die daarvoor nog 5%.
Het gratis te downloaden Weed programma is ontwikkeld door Shared Media Licensing Inc., een klein software bedrijfje in het Amerikaanse Seattle. Directeur John Beezer werkte bij Microsoft, hoorde het plan van zijn vriend, en ging meteen met het idee aan de slag. Inmiddels springen Weed sites als onkruid uit de grond, er zijn er nu al een stuk of twintig. Voorlopig werkt Weed alleen via WMA-files op Windows, maar ook muziekvideo’s kunnen zo worden gedistribueerd.
Eén van de artiesten die al via Weed zijn muziek verkoopt is een Nederlandse elektronica producer Rody Coronel uit Maassluis. Zijn muziek was al eerder een grote hit op MP3.com, waar hij maarliefst 2,5 miljoen streams wist te genereren. Door zijn succes besloot hij zijn baan op te zeggen en zich volledig te concentreren op zijn muziek en is momenteel bezig zijn eigen label DZOS Records op te zetten. Toen MP3.com begin vorig jaar stopte met het betalen van advertentie opbrengsten op basis van traffic op de site, was Rody Coronel op zoek naar een nieuwe outlet: “Toen het bekend was dat MP3.com ter ziele ging heb ik een heleboel mailtjes gehad van muziek sites die deze mogelijkheid aangrepen om wat vrijgekomen artiesten te krijgen, maar ik vond Weedshare eruit springen, omdat het totaal nieuw en goed doordacht was.”
Rody Coronel weet niet zeker of het bedrijf WeedShare uiteindelijk de grote winnaar wordt, maar gelooft wel in het concept: “Binnen een paar jaar zal er wel een aantal andere grote bedrijven zijn die het zelfde concept hebben overgenomen maar misschien beter zijn in de marketing en de promotie waardoor ze WeedShare voorbij zullen streven, wie weet. In ieder geval heb ik vertrouwen in het concept op zichzelf. De meeste mensen hebben van het bestaan van Weed nog niet gehoord maar dat zal snel veranderen als je hun grote promotie plannen ziet. Het aantrekken van established artists zal ook een grote rol hierin spelen. Dit zal zeker een boost geven aan het hele WeedShare Project.” Een paar weken geleden besloot de eerste bekende artiest zijn muziek via Weed te distribueren: rapper Sir Mix-A-Lot, bekend van de hit Baby’s Got Back. Een maand voor die bekendmaking lag het aantal verkochte downloads op 4000, maar de verwachting is dat dat aantal nu snel zal groeien.
Weed biedt lucratief pyramide-model voor filesharen
Nieuw internetmodel omzeilt platenmaatschappijen
Er is een nieuw internet distributiemodel voor muziek. Het beloont jou als je je vrienden ook zo ver krijgt dat ze de download die ze via jou kregen òòk kopen: Weed. Als het systeem echt aanslaat kunnen de platenmaatschappijen wel inpakken.