Urban Radio prikt voorlopig Colorful Radio door

Uiteindelijke zenderprofiel ligt nog niet vast

De NOS meldt in een uitgelekte brief aan de kabelexploitanten garant te willen staan voor de schulden van rhythmic kabel zender Colorful Radio. Voor 1 februari belooft de NOS op deze frequenties met een nieuw publieke zender te komen onder de werktitel Urban Radio. Tijdsgebrek noopt de nieuwe publieke zender echter tot voorlopige overname van de commerciële programmering van Colorful Radio.

Uiteindelijke zenderprofiel ligt nog niet vast

Het rommelt in radioland, in de sector die ‘urban’ wordt genoemd. Het noodlijdende commerciële r’n’b kabelstation Colorful Radio, dat bij de frequentieverdeling achter het net viste, verkoopt zijn kabelfrequenties aan de Publieke Omroep, die al jaren de allochtonen tracht te bereiken vanuit Hilversum. Daarnaast is er het succes van het publieke stadsradiostation FunX, dat in de grote steden de stadsjongeren met een mix van wereldmuziek, r’n’b en informatie in grote getale aan zich weet te binden. Nu wil de Publieke Omroep via de overname van de kabelfrequenties van Colorful Radio het nieuwe station Urban Radio beginnen via de zogenaamde Concertzender-constructie, waarin de Publieke Omroep het nieuwe station als een zogenaamde een ‘neventaak’ betitelt, een zender die de kabelstations officieel niet door hoeven geven, maar omdat het uit de koker van de Publieke Omroep komt wel een soort morele verplichting bestaat. Florent Luyckx, zendercoördinator 3FM, heeft het tot in zijn takenpakket gekregen de situatie te onderzoeken. “We zitten nog in de oriënterende fase. Ik ben momenteel in gesprek met alle partijen die programma’s willen leveren, zowel FunX als Colorful Radio, om te zien wat we voor elkaar kunnen betekenen. Er moet voor 1 februari een signaal geleverd worden. Voorlopig zal Colorful Radio zoals het nu is worden gecontinueerd”. Rob Heukels, NPS programmaleider radio, ventileerde in het omroepblad Spreekbuis dat Urban Radio zich zou richten op allochtone twintig plussers, omdat de doelgroep voor FunX daaronder ligt. Voor Luyckx is dat nog geen uitgemaakte zaak: “Of het een zender wordt voor twintig plussers is nog maar de vraag. Dat is het idee van de NPS. Ik wil nu nog geen voorschot nemen op het uiteindelijke profiel. Dat bepalen we uiteindelijk met alle spelers samen.” Op de vraag wanneer de echte ‘harde’ lancering zal plaatsvinden van Urban Radio, antwoordt Luyckx: “We streven naar september, en dat is nog ambitieus.” Ronald van der Meijden, de directeur van Colorful Radio, verbaast zich over het feit dat Luyckx reeds met 3VOOR12 heeft gesproken: “Er is nog geen persbericht uitgestuurd, ik kan formeel gezien nog niets zeggen, dat was de afspraak.” Even later laat hij nog wel los: “Het is een hele fraaie oplossing voor twee partijen. Ik ben een gelukkig mens, ik eet weer Brinta.” Martin Banga, voorzitter van de VCR, de vereniging van de commerciële radio, weet wel waarom Van der Meijden zo blij is (“het ging erg slecht met Colorful Radio, de deurwaarders stonden voor de deur”), maar is zelf minder blij. Hij is bang voor precedent werking: “Via de achterdeur is de publieke omroep bezig met oneigenlijke concurrentie, het legt extra druk op de beschikbare kabel ruimte. De publieke sector stelt zich steeds meer als commerciële omroep op door hun publieke taken naar hun nevenactiviteiten te verschuiven. Wanneer Vis (Raad van Bestuur Publieke Omroep) blijkbaar zoveel geld heeft dat hij de schulden van De Vlieger (eigenaar Colorful Radio) over gaat nemen dan kan er nog heel wat bezuinigd worden op de publieke omroep!” Vooralsnog laat toezichtsorgaan Commissariaat voor de Media (CvdM) de constructie toe. Woordvoerder Bart Bijvank: “Op basis van informatie die we hebben gekregen voor de Kerst hebben we nog geen definitief uitsluitsel gegeven, maar in grote lijnen zou het kunnen. Het zou kunnen als thema kanaal, en juridisch gezien past dat binnen het neventaken regime van de Publieke Omroep. Het toetsen aan de Mediawet gebeurt zoals gebruikelijk pas achteraf.”