Minister Hoogervorst van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS) geeft de alcoholbranche nog tot eind 2004 om alcoholreclames gericht op jongeren volledig aan banden te leggen. Doet de branche dat niet, dan zal de minister een wetsvoorstel doen dat hier alsnog voor zorgt. Dat blijkt uit zijn antwoorden op kamervragen van de PvdA Tweede Kamerlid Timmer.
"De alchoholmarketing is nog te veel gericht op jongeren," aldus de minister. Hij trekt die conclusie naar aanleiding van een analyse die de Stichting Alcohol Preventie (STAP) in opdracht van het ministerie uitvoerde. Daarin staat dat de zelfregulering van alcoholmarketing door de branche niet werkt. Het doel - de kwetsbare jongeren beschermen tegen reclame - wordt immers niet bereikt. Te veel jongeren nemen wel alcoholreclames tot zich. Bovendien wordt de reclamecode regelmatig overtreden, omdat uitspraken van de Reclame Code Commissie geen enkele sancties behelsen.
Siebe Weide, directeur van de Vereniging van Nederlandse Poppodia (VNP), spreekt van een langzaam tot in het absurde doorgetrokken betutteling. Hij denkt dat het mogelijk wegvallen van dranksponsors vooral voor gratis evenementen als het Bevrijdingsfestival en Metropolis verstrekkende gevolgen zal hebben: "Die moeten het hebben van een deal met de bierleverancier. Als dat wegvalt, krijgen ze het heel zwaar." Volgens de huidige regels mag een festival alcoholreclames toelaten wanneer 75% van het publiek 18 jaar of ouder is. Bij verdere aanscherping van die regels of een verbod op alcoholreclames bij evenementen waar mogelijk jongeren aanwezig zijn, komen deze evenementen zeker in de gevarenzone.
"Het is het toppunt van de betutteling," reageert Hanneke Heeres, woordvoerster van de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA). De stichting is verantwoordelijk voor het opstellen van de regels voor zelfregulering. "Ik weet niet goed wat we nog meer moeten doen. We adverteren niet in media die op jongeren gericht zijn. Om te bepalen wie tot die media behoren, laten we elk jaar een onderzoek doen door Intromart." Heeres voorspelt een deurbeleid bij festivals, wellicht een leeftijdsgrens, zoals dat nu bij discotheken gebeurt. Het STIVA moet voor vijftien maart met een voorstel tot betere zelfregulering komen.
Jan Willem Luyken, persvoorlichter bij Mojo, de grootste festival- en concertorganisator van Nederland, reageert terughoudend op het nieuws: "Eerst zien, dan geloven. Maar mocht het echt zover komen, dan is dat zeker niet goed. Het zal de prijzen van kaarten mogelijk nog verder opdrijven. Al geloof ik wel dat we creatief genoeg kunnen zijn om andere sponsors aan te boren." Overigens ligt het aantal bezoekers onder de achttien bij een festival als Lowlands volgens Luyken onder de tien procent, ruim onder de marge van vijfentwintig.
Weide waarschuwde meer dan een jaar geleden al voor een verbod op alcoholsponsoring of reclame. Hij waagt zich nu serieus aan een nieuwe voorspelling: “Volgend jaar gaat de frisdrank en snoep in de ban. Daar wordt je namelijk dik van.” Na een verbod op deze ‘dikmakers’ gokt hij op de spelletjesindustrie. “Maar ook die zullen over een paar jaar taboe zijn vanwege het aanzetten tot geweld. Wie weet wat er daarna komt, krijgt van mij een fles whisky.”
Minister Hoogervorst wil alcoholreclame voor jongeren uitbannen
Mogelijke ban drankreclame nieuwe financiële dreiging voor festivals
VNP directeur Siebe Weide zei het ruim een jaar geleden al: “Na een verbod op rookreclames zal de drank volgen.” Hij lijkt gelijk te krijgen. Minister Hoogervorst van VWS dreigt met een wet als de alcoholbranche er niet snel in slaagt jongeren te ontzien in haar reclames. Weide: “Volgend jaar is de frisdrank en snoepindustrie aan de beurt. Daar word je namelijk dik van.”