Legaal downloadcircus ontaardt in cola oorlog

“Nooit geweten dat ik Coca-Cola zou promoten via het tekenen van een platencontract”

Coca-Cola verkoopt in Engeland vanaf deze week legale downloads. Aartsrivaal Pepsi geeft vanaf volgende maand gratis downloads weg via iTunes in Amerika. Sommige artiesten vinden deze nieuwe marketing minder prettig.

“Nooit geweten dat ik Coca-Cola zou promoten via het tekenen van een platencontract”

Begin deze week kwam na een aantal genânte technische problemen alsnog Coca-Cola’s nieuwe legale download site online. Voorlopig werkt mycokemusic.com alleen voor pc-bezitters met een Britse creditcard. Coca-Cola woordvoerster Sandra Maas benadrukt dat het voor Nederland nog niet zo ver is: “Ieder land heeft zijn eigen marketing strategie. Vooralsnog zijn er in Nederland geen plannen.” In feite levert de colasite niet meer extra’s dan de al bekende legale download sites van bijvoorbeeld Nederlandse internetaanbieders. Alle systemen werken met software van Peter Gabriel’s internetbedrijf OD2, waarvan de database nu bestaat uit 260.000 songs, maar die binnenkort zal worden verdubbeld. Via het goedkoopste abonnement kost een cola download 80 pence (1,15 Euro). Wat wel nieuw is, is dat nu via de marketing machine van Coca-Cola meer consumenten gewezen kunnen worden op het feit dat het nu al mogelijk is legaal muziek te downloaden. Uit het vandaag gepubliceerde Online Music Report 2004 van de IFPI, het overkoepelende internationale orgaan van de platenmaatschappijen, blijkt uit onderzoek dat slechts een kwart van de Europese ondervraagden van deze mogelijkheid op de hoogte is. In de Verenigde Staten zijn in de tweede helft van afgelopen jaar 19,2 miljoen downloads verkocht. Dat is drie keer zo veel als het aantal tastbare singles. OD2 verkocht afgelopen jaar slechts 3 miljoen downloads in Europa. Zestien procent van de muziek downloadende Amerikanen heeft daar voor betaald, een verdubbeling in vergelijking met een half jaar terug. De IFPI denkt daarom dat hun tactiek van het vervolgen van illegale file swappers en het geven van voorlichting, zijn vruchten afwerpt. De verwachting is dat er een nieuwe cola oorlog op komst is. Concurrent Pepsi Cola zal in Amerika namelijk via zijn verpakkingen volgende maand miljoenen gratis downloads via de site van Apple’s iTunes weggeven. Op Britse messageboards klagen artiesten nu al dat zij hun muziek niet willen laten lenen voor dat soort marketingdoeleinden: “Ik heb nooit geweten dat toen ik een platencontract tekende, dit ook zou beteken dat ik daarmee Coca-Cola zou promoten.” Volgens insiders zullen zowel iTunes als het herstarte en nu legale Napster zich vanaf april op de Europese downloadmarkt storten. Michiel Wolff, directeur van het Nederlands downloadplatform Yeahronimo, blijft echter optimistisch. Op Universal na heeft Yeahronimo nu contracten met alle grote platenmaatschappijen, en volgens een opgewekte Wolff zal ook die deal snel rondkomen, net als het restylen van zijn site. Wolff is niet bang door voor de concurrentie, want ook hij heeft partners, waarover hij op dit moment niets over los kan laten: “Maar het gaat niet om het geld, het gaat om het instrument”.