De leegloop bij de IMCA Media Group beperkt zich niet langer meer tot het personeel. Nadat er binnen een half jaar negen vooraanstaande medewerkers opstapten of werden ontslagen, is het nu de beurt aan complete bedrijfsonderdelen. Vandaag werd bekend dat TV Industry zichzelf heeft losgekocht uit de mediagroep. Vorige week kwam het nieuws dat Colorful Radio is verkocht aan de Publieke Omroep. IMCA’s Nederlandse Radio Groep is daarmee een lege huls geworden. Nu lijkt ook de uitverkoop bij de Nederlandse Tijdschriften Groep (NTG) te zijn begonnen. NTG-directeur Frans Makau bevestigt het bericht van Adformatie dat drie uitgevers azen op een aantal titels van de IMCA’s tijdschriftentak. Naast Maxim en Squeeze zouden ook de muziekbladen het doelwit zijn. Dit laatste wil Makau niet bevestigen.
Ingewijden uit de uitgeverswereld spreken al van de NTG als een stuurloos schip. Een welingelichte bron zegt dat door het vertrek van belangrijke salesmedewerkers er geen advertentie meer verkocht wordt. OOR zou in januari slechts voor vierduizend euro aan advertentie-inkomsten hebben binnengehaald waar dat bedrag minimaal 25.000 zou moeten zijn. Bij de andere titels is de situatie niet veel beter volgens meerdere bronnen.
NTG directeur Frans Makau moet heel hard lachen om de genoemde cijfers: “Ik weet niet hoe je aan die indianenverhalen komt, maar het slaat werkelijk nergens op. De advertentie-inkomsten van OOR zijn gelijk aan de twee voorgaande jaren. Ik ben daar niet tevreden mee, maar dit soort geruchten zijn ronduit belachelijk.” Ook het bericht over de leegloop van het management bestempelt hij als stemmingmakerij: “Er zijn het afgelopen half jaar negen mensen vertrokken op driehonderd. Bij de Telegraaf Tijdschriftengroep vliegen er tweehonderd uit. Daar hoor ik niemand over! Bovendien maakten de meesten onderdeel uit van het middenkader. Ik zie dat eerder als een kostenbesparing dan een verlies. Van de negen zijn er misschien twee waarvan ik het jammer vind dat ze zijn vertrokken.”
Makau spreekt de mogelijke verkoop van een aantal titels niet tegen: “Er wordt aan ons gesnuffeld. We hebben inderdaad contact met drie partijen over de mogelijke verkoop van een aantal titels. Maar we zijn zelf ook op zoek naar nieuwe titels voor de NTG.” Niet meer dan de normale gang van zaken in uitgeverswereld, aldus Makau.
Op de redactie van OOR is de sfeer ondertussen om te snijden. Makau praat niet meer met de huidige hoofdredacteur Mark van Schaick en IMCA-eigenaar Erik de Vlieger loopt met enige regelmaat binnen bij uitgeefmanager Paul Evers over openstaande rekeningen.
Redactieleden hopen inmiddels stilletjes op redding door de verkoop van het tijdschrift aan een andere uitgever. Welke uitgever dat zou kunnen zijn, is niet duidelijk. PCM en Wegener willen het beide niet hardop zeggen, maar verwijzen naar hun profiel om aan te geven dat de muziektijdschriften daarin niet passen. De Telegraaf Tijdschriften Groep is een mogelijke koper van Maxim en Squeeze, maar is zeker niet geïnteresseerd in OOR, het blad dat ze amper twee jaar geleden met plezier van de hand deed. De redding zou kunnen komen van Sanoma. Die koopt volgens welingelichte bronnen in ieder geval de titel Maxim van de NTG. Sanoma wil hier zelf echter niets over loslaten.
Ook NVJ secretaris Hans Verploeg, die eerder aankondigde in gesprek te gaan met de NTG, wilde niet reageren. Bij monde van zijn secretaresse liet hij weten dat de kwestie NTG woensdag intern besproken wordt.
IMCA Media Group valt uit elkaar, OOR verder in het nauw
Na Colorful Radio ook TV Industry weg bij De Vliegers media imperium
Het rommelt binnen de IMCA Media Group. Nadat het management werd uitgedund, wordt nu het mes in bedrijfsonderdelen gezet. Vorige week werd IMCA’s radiotak en televisiepoot zijn al verkocht. Nu azen andere uitgevers ook op een aantal tijdschriften van het media-imperium. Dat bevestigt directeur Frans Makau. Of ook de muziektijdschriften - waaronder OOR - doelwit zijn, wil hij niet bevestigen.